HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Agdenes

Kallesignal: LEBL - IMO 9018804 Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: FosenNamsos Sjø, Trondheim
Siste status: Hvalsafari Island
Loa: 28,75 m
Br: 8 m
Dr: 1,55 m | De: 3,18 m
BRT: 228 | NT: 83
Passasjerer: 210
Fart: 32 knop, maks fart 35 knop
Verft: Harding Verft (260)
​DNV +1A1-Light Craft, Passenger Catamaran E0
Motor: 2 x Deutz MWMTBD604BV12
BHP pr motor: 1710 | KW: 1259
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Trondheim (9. juni 2007)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Trondheim (1. mai 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, opplag Trondheim (15. juni 2015)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Rørvik (24. november 2015)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Reykjavik (21. mai 2017)
12. juli 1991:
Levert fra Harding Verft, Rosendal (260) til Fosen Trafikklag, Trondheim. Loa: 28,78 m, br: 8 m og sertifisert for 195 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i rute Trondheim - Frøya - Sula.
21. mars 1994:
Grunnstøtte på Mannsekken ved Sula. Slept av RS "Kaptein Skaugen" til Kvernhusvik Skipsverft for reparasjoner.
4. juni 1994:
Satt i rute Trondheim og Kristiansund. MRF setter inn "Lauparen" og Fosen setter inn søsterskipet "Agdenes".
12. oktober 1995:
Gikk på grunn utenfor Kjørsvik ved Tjeldbergodden. Trukket av grunnen av "Squalus". Slept til Kvernhusvik Skipsverft for reparasjon.
Februar 1996:
Tilbake i rute.
2002:
Lagt i opplag som reserve i Trondheim. Reserve for rute Trondheim - Kristiansund og Trondheim - Brekstad.
2. mars 2002:
Grunnstøtte ved Mausund, tauverk i propeller gjorde at fartøy ikke fikk tatt akterover ved ankomst Vadsøysund. Ingen skadd under grunnstøtingen, og de 15 passasjerene blir ført i land av sjark tilhørende stedet.
9. desember 2008:
Drift og eierskap overført til FosenNamsos Sjø, Trondheim.
Oktober 2010:
Nye motorer: 2 x MAN V12 D 2862 LE463, 1029 kW motorer hos Oma Slipp, Leirvik. Malt i nye Fosen Namsos Sjø farger.
27. mars 2014:
Krasjet i kaien ved Piren i Trondheim, en passasjer ble lettere skadet i sammenstøtet. Skadene blir senere reparert hos Kvernhusvik Skipsverft, Hitra og her blir også nye landganger på begge sider akter montert.
Juli 2014:
Etter verkstedopphold hos Kvernhusvik seiler fartøyet til Selfa Artic, Trondheim. Her blir salongen total renovert med nye passasjerseter og ny dørkbelegg. Fartøyet blir tilrettelagt for rullestolbrukere og kiosken blir fjernet og erstattet med handicap-toalett. Nytt passasjerantall: 181.

20. september 2014:
Tilbake i opplag som reserve.
11. mai 2016: 
Solgt til Life of Whales EHF, Reykjavik, Island. Omdøpt "Lilja", nytt kallesignal: TFEF.  Forlater Trondheim 15. mai over Nordsjøen via Ålesund til Island. Satt i hvalsafari-charter ut fra Hafdanfurdur.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker