HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Anne Line

Kallesignal: JXGS  - IMO 8603693 - Hjemmehavn: Hønefoss
Siste rederi i Norge: Maad Sjøfart AS, Andenes
Siste status: i Rute Rhodos (Hellas) - Fethiye (Tyrkia)
Loa: 38,8 m
Br: 9,4 m
Dr: 2,45  m
BRT: 380 | NT: 124 
Lasterom: 480 m3 (Thermo) 210 m3 (Dørk)
Fart: 29 knop (Fullastet)
Verft: Fjellstrand Alum Yachts (1573)
​DNV +1A1, R180, Light Craft Catamaran E0
Motor: 2 x MTU 16396TB63 
BHP pr motor: 1780 | KW: 1310 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Fjellstrand AS, ved Omastrand (juli 1986)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (1992)
Picture
Foto: Tim Pixsson, i rute Malmø - København (juni 1993)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (1993)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (1997)
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst Leirvik (juli 2005)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (25. mai 2008)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Haugesund (23. mars 2010)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (9. juni 2012)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai i Haugesund (14. desember 2012)
7. juli 1986:
Levert fra Fjellstrand (1573) til Gods-Trans, Hønefoss/Drammen som transportfartøy for føring av ferskfisk mellom Bergen og Europa. Loa 38,8 m, br 9,4. Sertifisert for fart i Nordsjøen. 5 mannskapslugarer, pauserom og kontor.
Oktober 1990:
Rederiet Gods-Trans konkurs. Fartøyet kjøpt opp av Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. ​Omdøpt "Tjelden". Ombygd fra last til passasjer ved Holen Mekaniske Verksted, Langevåg. Passasjerantall 195. BT: 397, NT: 124. Fart: 33 knop. 
3. april 1991:
Satt i rute Bergen - Sunnhordland.
5. november 1991:
Grunnstøtte ved Flesland med 12 passasjerer ombord.
Mai 1993:
Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København.
Juli 1993:
Tilbake i Bergen - Sunnhordland.
1. mai 1994:
Satt i rute Stavanger - Leirvik
Juni 1995:
Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København.
September 1995:
Utleie avsluttet, tilbake til Stavanger - Leirvik.
April 1996:
Satt i rute Haugesund, Stavanger.
1. juli 1996:
Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København.
14. august 1996:
Utleie avsluttet, tilbake til Haugesund - Stavanger.
Juni 1997:
Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København.
September 1997:
Utleie avsluttet, tilbake til Haugesund - Stavanger.
Juni 1998:
Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København.
November 1998:
Utleie avsluttet, lagt i opplag.

Mars 1999
Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København.
September 1999:
Utleie avsluttet, satt i rute mellom Haugesund - Stavanger.
15. desember 1999:
Satt inn i Flaggruten, Bergen - Stavanger. Utfører 20. minutters minnemarkering ved ulykkesstedet for Sleipnerforliset. 
15. juni 2001:
Drift og eierskap overført til HSD Sjø, Bergen.
29 - 30. august 2001:
Utleid til Hayvard, Leirvik
10. juni - 14. juni 2004:
Leid ut til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane. I rute for "Fjordtroll" i rute Bergen - Selje.
13. september 2005:
Sammenstøt med kaien i Mosterhamn, ingen personskader.
Juni 2006:
I rute for "Kommandøren" i Bergen - Selje.
23. august 2006:
Testturer angående mannskapsbytte i Nordsjøen, seiler ut fra Kristiansund.
3. november 2006:
Drift og eierskap overført til Tide Sjø AS, Bergen. 
26. februar 2006:
Leid til Stavangerske AS, Stavanger for ruter Stavanger - Ryfylke.
April 2007:
På verft hos Fjellstrand AS, Omastrand. Påmontert teleskoglandgang i hekken for personellføring til Nordsjøen.
15. mai 2007:
Første turen med personellføring i Nordsjøen.
18. juli 2008:
Solgt til Maan Sjøfart, Andenes. Ny hjemmehavn Tromsø, omdøpt til "Maan Dolphin". Hvalsafari, stasjonert på Andenes.
September 2008:
Opplag i Øygarden etter endt hvalsafarisesong.
1. juni 2009:
Hvalsafari, stasjonert på Andenes.
30. september 2009:
Til Bergen for opplag etter endt sommersesong.
1. februar 2010:
Utleid til Tide Sjø etter salget av "Vingtor" og satt inn i Flaggruten til nybygget var klar.
27. mars 2010:
"Tideadmiral" overlevert, utleie avsluttet.
1. juni 2010:
Hvalsafari, stasjonert på Andenes.
30. september 2010:
Opplag i Bergen, utleid til Tide som reservefartøy i Flaggruten
1. juni 2011:
Hvalsafari, stasjonert på Andenes.
30. september 2011:
Opplag i Bergen, utleid til Tide som reservefartøy i Flaggruten.
18. januar 2012:
Krasjet med kaien ved Hufthamar i nordgående flaggrute.
10. juni 2012:
Hvalsafari, stasjonert på Andenes.
4. juli 2012:
Innom Hammerfest for mannskapsbytte i Barentshavet, ca 80 nm nordvest for Hammerfest.
20. september 2012:
Endt hvalsafarisesong. I rute for "Tideekspress" i Ålesund - Hareid.
Oktober 2012:
Opplag i Bergen, utleid til Norled som reservefartøy i Flaggruten.
15. juni 2013:
Hvalsafari, stasjonert på Andenes.
Oktober 2013:
Opplag i Bergen.
31. mars 2015:
Solgt til Sovereign Ferries (Westminster Group PLC), Sierra Leone. Omdøpt “Sierra Queen”. Lastet ombord i lastetskipet “Eendracht” 17.april med destinasjon Sierra Leone på Afrikas vestkyst. Fremme i Sierra Leone 30.april. Satt i rute fra hovedstaden Freetown til Freetown International Airport.
6. juni 2020:
Solgt til Dodecanese Flying Dolphins, Rhodos, Hellas. Omdøpt “Ibiscus”. Lastet ombord i “Florijngracht” for frakt til Rhodos. Satt i rute Rhodos (Hellas) - Fethiye (Tyrkia).



Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker