HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Baronen

Kallesignal: LHEJ - IMO 9103764 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
Status: Rute Fethiye - Rhodos.
Loa: 24 m
Br: 8,3 m
Dr: 1,2 m | De: 3,4 m
BRT: 172 | NT: 68 
Passasjerer: 125
Fart: 30 knop
Verft: Holen Mek Verksted AS (133) 
​DNV +1A1, HSLC Passenger R3, E0
Motor: 2  x MTU 12V183 TE92
BHP pr motor: 1000 | KW: 735
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Leirvik Stord (29. april 1999)
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst Stord Leirvik (mai 2000)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Leirvik Stord (28. juli 2004)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Skånevik (6. august 2005)
6. mai 1994:
Overlevert fra Holen Mek Verksted, Langevåg (133) til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipselskap, Bergen. Loa: 24 m, br: 8,3 m og sertifisert for 125 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i rute Leirvik - Sunnhordland.
Februar 1999:

Malt i HSD nye farger, hvit foran, HSD-pilen i rødt og blått akter.
5. januar 2000:
Grunnstøtte ved Flesland, skade styrbord skrog og propell. "Vøringen" inn som reserve.

4. desember 2006:
Drift og eierskap overført til Tide Sjø, Bergen​
2. februar 2007:
Solgt til Tyrkia. Omdøpt "Seka"
2019:
Solgt til Tilos Travel, Omonia (Hellas). Omdøpt: "Sea Star Rhodes".  Nytt kallesignal: TCA2730, satt i rute Fethiye - Rhodos.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker