HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Baronessa

Kallesignal: LHEK - IMO 9103776  - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Hardanger Sunnhordlandske, Bergen
Status: i rute mellom Kos (Hellas) og Bodrum (Tyrkia)
Loa: 24 m
Br: 8,3 m
Dr: 1,2 m | De: 3,4 m
BRT: 178 | NT: 71
Passasjerer: 125
Fart: 30 knop
Verft: Holen Mek Verksted (134)
​DNV +1A1, HSLC Passanger R3, E0
Motor: 2 x MTU 12V183 TE92
BHP pr motor: 1000 | KW: 735
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Stord (mai 2000)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Ølen (21. juli 2003)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Leirvik Stord (28. juli 2004)
17. august 1994:
Overlevert fra Holen Mek. Verksted, Langevåg (134) til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipselskap, Bergen. Satt inn i Osruten (Stord - Kvinnherad - Tysnes - Os)
Høsten 1998:

Ommalt i HSD nye farger, hvit foran, HSD-pilen i rødt og blått akter.
20. april 2004:
Kjørte tørrskott på land ved Ranavik i 25 knop. Kapteinen dømt, senere frikjent.
30. mai 2004:
Tilbake i rute.
3. mai 2005:
Solgt til Sung Woo Ferry, Seoul (Sør-Korea). Omdøpt: "Cosmos"
Februar 2009:
Solgt til Joyang Transportation CO, Mokpo (Sør-Korea), Omdøpt: "Angel". 
2023:
Solgt til Helleas. Omdøpt: "Iris", i rute mellom Kos (Hellas) og Bodrum (Tyrkia)



Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker