HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Beinveien

Kallesignal: LGCC - IMO 9073799 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
Status: Som "Kostersund" (Sverige)
Loa: 32 m
Br: 9,24 m
De: 3,945 m
BRT: 305 | NT: 99
Passasjerer: 177
Fart: 26 knop
Verft: Båtservice Holding (8)
DNV +1A1 HSLC R4 Passenger E0
Motor: 2 x MTU 183 TE92
BHP pr motor: 913 | KW: 680
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, anløp Judaberg (18. august 2008)
Picture
Foto: Kåre Haga, forhaling Stavanger havn (18. august 2006)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Strømstad (4. august 2008)
9. desember 1992:
Levert fra Båtservice Holding AS, Mandal til Vest-Trafikk AS, Bergen for rute mellom Askøy og Bergen. Loa: 32 m, br: 9,24 og sertifisert for 177 passasjerer med en servicefart på 26 knop.
1990-tallet:
Passasjerantall øket til 211
11. august 2000:
Drift og eierskap overført til HSD Buss, Bergen.
15. juni 2001:
Drift og eierskap overført til HSD Sjø, Bergen.
Desember 2002:
Bygget nye nødutganger på sidene, passasjerantall redusert til 198.
​
16. januar 2004:
Med i søket etter overlevende etter Rocknes-forliset i Vatlestraumen.
16. august 2006:
Leid til Stavangerske i rute Stavanger - Haugesund og Stavanger - Judaberg. Utleie avsluttet 28. august.
4. desember 2006:
Drift og eierskap overført til Tide Sjø, Bergen
13. april 2007:
Solgt til Koster Marin, Sydkoster (Sverige). Omdøpt: "Kostersund". Nytt kallesignal: SMFL. Passasjerantall økt til 290 (150 sitteplasser).
2010:
​Nye motorer: 2 x Scania Dl16M, BHP: 600, KW: 447.

 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker