HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Biskopbussen

Kallesignal: - IMO 8008424 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
Status: i Torekov (Sverige) som "Sund"
Loa: 25,66 m
Br: 9,05 m
Dr: 1,49 m
BRT: 189 | NT: 99 ​
Passasjerer: 160
Fart: 27,5 knop
Verft: Fjellstrand Alum Yachts, Omastrand (1527)
​DNV +1A2, R15, Light Craft Catamaran +MV
Motor: 2 x MTU 12V 493 TY70
BHP pr motor: 1200 | KW: 833
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Koser Marin AB, usikker hvor (ukjent når)
Picture
Foto: Søren Struntze, Kosterøyene (august 1996)
21. mars 1980:
Levert fra Fjellstrand Alum Yachts, Omastrand til Fosen Trafikklag, Trondheim. Satt i rute Vanvikan - Trondheim fra 14. april
Mars 1989:
Solgt til Koster Marin AB, Strömstad (Sverige). Omdøpt til "Kostersund". Nytt kallesignal: SBCA Ny loa: 27,07 m og nytt maskineri: 16V92TA Detroit Diesel (1055 kW), fart 17 knop. Nytt passasjerantall: 248. Satt i rute Strömstad - Koster.
2001:
Reserve i ruten Strömnäs - Svanö.
Juni 2006:
Solgt til Bjäre Shipping, omdøpt "Sund".
1. juli 2006:
Satt i rute Torekov - Hallands Väderö. Operatør Väderötrafiken AB, Torekov (Sverige)
19. mai 2015:
Solgt til TKV Shipping AB, Torekov (Sverige).
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker