HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Brynilen

Kallesignal:LAFA - IMO 7514488 - Hjemmehavn: Hammerfest
Siste rederi i Norge: Marine Service AS, Oslo
Siste status: Som "For" Kroatia (2020)
Loa: 26,65 m
Br: 9,02 m
De: 2,61 m
BRT: 198 | NT: 107
Passasjerer: 94 | Lasterom: 61 m3
Fart: 26 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil, Mandal (44)
​NSC
Motor: 2 x MTU
BHP pr motor: 1100 | KW: 820
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Hammerfest (18. august 1995)
30. juni 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (44) til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Loa: 26,65 m, br: 9,02 m og sertifisert for 94 passasjerer med en fart på 24 knop. Satt i rute Øksfjord - Loppastedene, Øksfjord - Hasvik Hammerfest, og Bygderuta i Sørøysundet.
12. februar 1980:

Satt i rute Bygderuta i Sørøysundet og Havøysund - Måsøystedene.
9. juni 1980:

I mellom Hammerfest og Håja fikk "Tensund" lekkasje med fem mann ombord, "Brynilen" og "Skjånes" får assistert og "Brynilen" får etter hvert slept havaristen til Hammerfest.
2. juni 1987:
Satt i rute Bygderuta i Sørøysund og Hammerfest - Havøysund -
Honningsvåg
21. september 1989:
I morgen rute fra Honningsvåg oppdages en 22 fots sjark drivende, sjarken "Holger" hadde i det uventede uværet søkt nødhavn i Vannfjorden kvelden før. På nattmorgen røyk fortøyningen, sjarken mistet fremdriften pga tau i propell og havnet i fjæresteinene. Etter floa fløyt sjarken av å ble drivende i ca 8 nm i nordøst retning. "Brynilen" fikk sjarken i le og kalt opp redningsskøyta. 
11. mai 1990: 
I rute til Gunnarnes blir fartøy tatt av  brottsjø og kastet mot land, hvor det treffer stein og får en flenge i skroget. Mannskapet velger å sette av passasjerene på Gunnarnes og går til Hammerfest for egen maskin. Tilbake i rute 31.mai.
30. juni 1994: 
Lagt i opplag som reserve i Hammerfest
10. juli 1994:
Settes i sommercruise på Porsangerfjorden, Hamnbukt - Honningsvåg.
19. juli 1994:
Ny BRT: 201, NT: 62.

30. juli 1994:
Sesongen over, lagt i opplag som reserve i Hammerfest
25. mars 1996:
Solgt til Marine-Service As, Oslo. Omdøpt: "Oslo IV". Motorbytte ved Lindstrøl Skipsbyggeri, Risør. Settes i rute Oslo - Strømstad og samtidig reserve for "Prinsessen" og "Sørlandscruise".
16. april 1998:
Solgt til SEM Marina, Split (Kroatia). Omdøpt "For". Lasterom fjernet og passasjerantall øket til 151. Satt i rute Hvar - Split.
2008:
Nytt interiør i salongen. 
2020:
Lagt i opplag for salg. 
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker