HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Draupner

Kallesignal: LJYC - IMO 9193044 - Hjemmehavn: ​Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
Status pr 2023: Som "Aysen"
Loa: 41,75 m
Br: 12,5 m
Dr: 1,6 m | De: 4,18 m
BRT: 735 | NT: 231 
Passasjerer: 358
Fart: 38 knop
Verft: Austal Ships Pty (84)
DNV
Motor: 2 x MTU 16V 4000 M70
BHP pr motor: 3152 | KW: 2320
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Harald Oanes, ankomst Stavanger (25. august 1999)
Picture
Foto: Harald Oanes, ved kai Stavanger (25. august 1999)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Hunvåg (04. mars 2006)
Picture
Foto: Bård Hustad, Langenuen? (2006)
19. august 1999:
Levert fra Austal Ships, Australia til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipselskap, Bergen for Flaggruten (Bergen - Stavanger).  Loa: 41,75 m, br 12,5 m og sertifisert for 358 passasjerer med en fart på 38 knop.
25. august 1999:
Satt i rute Bergen - Stavanger (Flaggruten).

26. november 1999:
Med i søket etter overlevende da søsterskipet "Sleipner" forliste med 76 passasjerer og mannskap på 9.
27. november 1999:
Seilingforbud etter Sleipnerforliset. Lagt i opplag Leirvika (Stord).
1. februar 2001:
Lagt i opplag ved Skjøndal Slip As.

23. mai 2001:
Etter mang en oppgradering på blant annet redningsutstyr og skroget er den tilbake i Flaggruten.
25. mai 2001:
Leietur til Flåm.
30. august 2001:
Tatt ut av rute etter en test hvor flåtesystemet ikke fungerer slik det skulle.
Februar 2002:
Fratatt sertifikatet, seilingsforbud. 

26. april 2002:
Tilbake i rute, denne gang i fast rute.
12. februar 2003:
Mistet et propellblad på nord i flaggruten. Hendelsen skjedde ved Stordabru mellom Stord og Bømlo. Går for egen maskin til Rubbestadneset for reparasjoner.
2. september 2002:
Seilte med rettsakfølge i Sleipner-saken. Sendes senere på slipp for montering av baugthrustere.
3. april 2004:
Ute av drift pga problemer med dieselrør. "Tjelden" og "Tedno" inn som reserve.
29. april 2004:
Tilbake i rute
20. september 2005:
Krasjet i kaien med anløp av Mosterhamn.
Desember 2006:
Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen
27. mars 2007:
Solgt til Ustica Lines, Palermo (Italia) og seiler for egen maskin mot Italia. Nytt navn er "Ammari". Seiler fra Bergen 30. mars. Hjemmehavn: Napoli. Kallesignal: IIFM2
Juni 2007:
Solgt til Trasmapi-Balearia, Ibiza (Spania). Omdøpt "Espalmador Jet". Satt i rute Ibiza - La Savina (Formentera). Hjemmehavn: Las Palmas. Kallesignal: EAEM
Februar 2011:
Solgt til Madrid Leasing Co Efc Sa, Madrid (Spania).
Mai 2015:
Solgt til UTO Kapetan Luka, Krilo (Kroatia). Omdøpt "Krilo Star". Hjemmehavn: Split. Satt i rute Split - Milna - Hvar - Korcula - Mljet - Dubrovnik. Kallesignal: 9A2177
April 2018:
Lagt i opplag for salg.
2019:
Solgt til Catamaranes del Sur, Chacabuco (Chile). Omdøpt: "Aysen". Satt i rute Chacabuco - Laguna San Rafael. Hjemmehavn: Chacabuco. Kallesignal: CA7614.
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker