HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Ekspressen

Kallesignal: JXPE - IMO  - Hjemmehavn: Stavanger
Dagens eier: DSD Ekspressen, Stavanger 
Status: Restaurering (Oma Slipp)
Loa: 20,71 m
Br: 5.07 m 
Dr: m | De: 2,51
BRT: 69 | NT: 40 | ​
Passasjerer: 61
Fart: 34 knop
Verft: Cantiere Navale Leopoldo Rodriquez (70)
Sicilia (Italia)​
Motor: 1 x Daimler Benz
BHP pr motor: 1350 | KW: 1005
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
22. august 1961:
Levert fra Cantieri Navali Rodriquez, Sicilia (70) til Det Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger. Loa: 20,71 m br: 5,07 m, sertifisert for 61 passasjerer med en fart på 34 knop.
9. august 1961:
Satt i rute Stavanger - Sauda og Stavanger - Sandeid. Legges i opplag i vintermånedene. 
1. april 1965:
Satt i rute Stavanger - Sauda, Stavanger - Sandeid og Stavanger - Jørpeland. Legges i opplag i vintermånedene. 
28. februar 1975:
Lagt i opplag i Stavanger som reserve
28. november 1978:
Solgt til Per Fossum, Sarpsborg.
April 1979:
Foilene demontert.
20. oktober 2014:
Solgt til Geir Svendsen, Kongshavn. Omdøpt: "Exor". 

23. desember 2016:
Ankom Stavanger som dekkslast ombord i "Kvitbjørn".
4. mai 2017:
Solgt til Det Stavangerske Dampkibsselskab AS, Stavanger. Omdøpt: "DSD Express"
August 2017:
Satt på land hos Oma Slipp for restaurering. 
4. juli 2022:
Drift og eierskap overført til DSD Ekspressen, Stavanger. 

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    Ingen arkiver

    Categories

    Alle

    RSS-feed

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker