HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Ekspressen

Kallesignal: JXPE - IMO  - Hjemmehavn: Stavanger
Dagens eier: DSD Ekspressen, Stavanger 
Status: Restaurering (Oma Slipp)
Loa: 20,71 m
Br: 5.07 m 
Dr: m | De: 2,51
BRT: 69 | NT: 40 | ​
Passasjerer: 61
Fart: 34 knop
Verft: Cantiere Navale Leopoldo Rodriquez (70)
Sicilia (Italia)​
Motor: 1 x Daimler Benz
BHP pr motor: 1350 | KW: 1005
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
22. august 1961:
Levert fra Cantieri Navali Rodriquez, Sicilia (70) til Det Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger. Loa: 20,71 m br: 5,07 m, sertifisert for 61 passasjerer med en fart på 34 knop.
9. august 1961:
Satt i rute Stavanger - Sauda og Stavanger - Sandeid. Legges i opplag i vintermånedene. 
1. april 1965:
Satt i rute Stavanger - Sauda, Stavanger - Sandeid og Stavanger - Jørpeland. Legges i opplag i vintermånedene. 
28. februar 1975:
Lagt i opplag i Stavanger som reserve
28. november 1978:
Solgt til Per Fossum, Sarpsborg.
April 1979:
Foilene demontert.
20. oktober 2014:
Solgt til Geir Svendsen, Kongshavn. Omdøpt: "Exor". 

23. desember 2016:
Ankom Stavanger som dekkslast ombord i "Kvitbjørn".
4. mai 2017:
Solgt til Det Stavangerske Dampkibsselskab AS, Stavanger. Omdøpt: "DSD Express"
August 2017:
Satt på land hos Oma Slipp for restaurering. 
4. juli 2022:
Drift og eierskap overført til DSD Ekspressen, Stavanger. 

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    No Archives

    Categories

    All

    RSS Feed

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker