HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjorddronningen

Kallesignal: LAWH - IMO 7522021 - Hjemmehavn: ​Tromsø
Siste rederi: Norges Miljøvernforbund, Bergen
Status: Tapt! Hugget 30. oktober 2007
Loa: 26,65 m
Br: 9,02 m
Dr: 1,2 m
BRT: 199 | NT: 60 
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen (46)
​NSC
Motor: 2 x MTU 12V493TY70 
BHP pr motor : 1100 | KW: 890 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
17. januar 1976:
Levert fra Westermoen, Mandal (46) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Satt inn i Harstad - Vågsfjordbassenget - Ytre Senja og Harstad - Sørreisa, stasjonert i Gryllefjord. Loa: 26,65 m, br 9,02 m og sertifisert for 140 passasjerer med fart på 25 knop.
1982:
Stasjonert i Harstad i rute Harstad - Dyrøystedene (Nordrollnes - Engenes - Kastneshavn - Dyrøyhavn - Lekangsund) og Harstad Bjørkøystedene (Kjøtta - Sandsøy - Bjarkøy - Krøttøy - Skrolsvik - Falkstadvåg - Grunnfarnes - Gryllefjord), samt tirsdag og torsdager i i Harstad - Finnsnes - Tromsø.
28. mai 1982:
Motorbytte hos Westermoen, Alta. 2 x MTU 12V396TB63, BHP: 1330, KW: 979.
16. mars 1990:
Rekvirert av Forsvaret til katastrofeøvelse i Alta. Fartøy ble ominnredet til syketransportskip og gikk med pasienter til Hammerfest.
Februar 1994:
Leid ut til Rødne L og Sønner, Stavanger for personelltransport til oljeplattformen "Heidrun" som var under bygging. Hovedsak rute Rosenborg Verft - Gannsfjorden.
Mars 1995:
Omdøpt til "Fjorddronningen II".
9. juli 1996:
Solgt til Norges Miljøvernforbund, Bergen. Går til Laksevåg verft for ombygging. 
26. juli 2004:
Omdøpt: "Miljødronningen"
30. oktober 2007:
Slettet i NOR som opphugget.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker