HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjorddrott

Kallesignal: LDFP - IMO 7522045 
Siste rederi i Norge: Rogaland Trafikkselskap, Stavanger
Siste status: Solgt til Comorienne Navigation, Komorene (2007)
Loa: 26,65 m
Br: 9,02 m
Dr: 1,2 m
BRT: 199 | NT: 116 
Passasjerer: 140
Fart: 28 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (48)
​NSC
Motor: 2 x MTU 12V 
BHP pr motor: 1100 | KW: 820 
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, Børevigå (1980)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (juni 1982)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (1990)
19. juni 1976:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (48) til Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger. Loa: 26,65 m, br: 9,02 m og sertifisert for 140 passasjerer med en fart på 28 knop. Hadde ikke tillatelse til å bruke "Fjorddrott" permanent i Saudaruten av samferdelsstyret. Lagt i opplag ved Skjæret.
1. juli 1976:
Satt i rute Stavanger - Sauda og Stavanger - Jørpeland. 

1. juli 1986:
Satt i rute Stavanger - Sandeid.
1. august 1988:
Satt i rute Stavanger - Sandeid og Stavanger - Tau.
2. mai 1989:
Satt i rute Stavanger - Sandeid, Stavanger - Tau og Stavanger - Jørpeland.

24. september 1989:
Satt i rute Stavanger - Tau og Stavanger - Jørpeland.
4. mai 1990:
Satt i rute Stavanger - Tau, Stavanger - Jørpeland og Stavanger - Kjeksevåg. 
1. oktober 1990:
Satt i rute Stavanger - Sandeid, Stavanger - Tau og Stavanger - Jørpeland.
23. november 1990:
Omdøpt: "Ternøy"
1. januar 1991:

Drift og eierskap overført til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Passasjerantall endret: 169.
30. Januar 1991:
Lagt i opplag.
12. desember 1991:
Solgt til Sealink SNAT, Frankrike, omdøpt "Brittania". Satt i sommerrute Portbail - Gorey (Jersey).
1997:
Solgt til Alizes Côte des Isles og omdøpt: "Côte des Isles". Fortsatt under fransk flagg.
2006:
Solgt til Comorienne Navigation, Moroni (Komorene). Omdøpt: "Tratringa III". Satt i rute Mutsamudu - Comoros.
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker