HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjorddrott

Kallesignal: LDNS - IMO 9008756 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Stavangerske Lokal, Stavanger
Status pr 2023: AIS track fra Kish (Iran) 31. juli 2023
Loa: 25,96 m
Br: 8,3 m
Dr: 2,3 m
BRT: 236 | NT: 82
Passasjerer: 150
Fart: 32 knop (37 knop maks)
Verft: Båtservice Mandal (2)
​DNV +1A1, R15, Light Craft, E0
Motor: 2 x MTU12v396TE84 
BHP pr motor: 2038 | KW: 1500
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Alumunium
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Sauda (2000)
Picture
Foto: Harald Oanes, ankomst Stavanger (9. november 2005)
Picture
Foto: Kåre Haga, adjø Stavanger (7. april 2007)
18. desember 1990:
Levert fra Båtservice Holding AS, Mandal til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Loa: 25,96 m, br: 8.3 m og sertifisert for 150 passasjerer.
2. januar 1991:
Satt i rute Stavanger - Sauda
1995:
Ombygget, Mannskapslugarene fjernet og passasjerantall øket til 180, ny loa er 29 meter.
27. desember 1996:
Sammenstøt med kaien ved Foldøy pga teknisk svikt. Et hull i babord skrog, 1 meter over vannlinjen. 
Februar 1997:
Tilbake i rute.
6. februar 2001:
Maksinfeil, slept til Skjøndal, Bergen.
10. februar 2001:
Tilbake i rute
31. januar 2003:
Drift overført til Stavangerske Lokal, Stavanger.
1. januar 2007:
Satt i rute Stavanger - Erfjord, Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Sauda og Stavanger - Sandeid.
25. februar 2007:
Tatt ut av rute og lagt i opplag.
5. april 2007:
Solgt til Havnemyndighetene i Ras al-Khaimah, De Forente Arabiske Emirater. Hentet med lasteskipet "Maria". Omdøpt: "Sooroobandar 9"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker