HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordglytt

Kallesignal: LARL - IMO 7112149 - Hjemmehavn: Måløy
Siste rederi i Norge: Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane
Status pr 2023: Fortsatt i eie Koster Marin?
Loa: 26,42 m m
Br: 9,02 m
Dr: 1,5 m | De: 2,61 m
​BRT: 191 | NT: 110
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (21)
+1A1,R45,Light Craft Catamaran
Motor: 2 x MTU 12v493 TY71
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Westermoen Hydrofoil, utenfor Mandal (mai 1971)
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst Strømstad? (usikkert årstall)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Strømstad 8. mai 2008)
28. mai 1971:
Norges første westamaran levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (21) til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane. Lengde: 26,42 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt i rute Bergen - Årdalstangen.
14. juni 1971:
Satt i rute Bergen - Rysjedalsvika - Nordeide - Balestrand - Fresvik.
1. september 1971:
Satt i rute Årdalstangen - Fresvik - Balestrand - Nordeide - Rysjedalsvik - Bergen.
Sommeren 1974:
Satt i rute Bergen - Rysjedalsvika - Nordeide Balestrand - Fresvik - Flåm. Flåm kun sommerrute.
1987:
Lagt i opplag etter "Fjordprins" og "Sognekongen" ble levert, satt som rederiet reservefartøy.
1988:
Utleid til Gullfaks C-plattformen for personelltransport.
Mai 1989:
Satt i rute Bergen - Solund - Gulen etter salget av "Solundir".
30. september 1990:
Ruten nedlagt, rederiets reservefartøy.
Oktober 1990:
Leid ut til Hardanger Sunnhordlandske, Bergen til rute Bergen - Sunnhordland.
19. juli 1994:
Ny BRT: 176, NT: 61. De: 2,52 m

29. september 1995:
Solgt til Koster Marin, Syd-Koster (Sverige). Ombygd ved Strømstad Plastlageri, Strømstad. Nytt styrhus og nye motorer: 2 x Detroit 16V92TA. Ommålt: BRT: 193, NT: 83. Nytt passasjerantall: 274 (130 sitteplasser). Omdøpt: "Kosterfjord". 
Satt i rute Strømstad - Kosterøyene.
Mars 2007:
Nye motorer: 2 x Volvo Penta D16, BHP: 972, KW: 725. Maks fart: 21 knop. 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker