HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordkongen

Kallesignal: JXAQ - IMO 7396422 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi: Simon Møkster Shipping, Stavanger
Siste status: Observert til kai i Havana 14.08.2018 (Shipspotting)
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: 2,6 m
BRT: 199 | NT: 112
Passasjerer: 140
Fart: 24 knop
Verft: Westermoen (42)
+1A1,R45,Light Craft Catamaran
Motor: 2 x MTU 12V493TY70 
BHP pr motor : 1100 | KW: 810 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (april 1995)
15. januar 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (42) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 26,67 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn Tromsø - Vikran 
- Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Finnkroken - Vannvåg - Arnøyhamn - Skjervøy.
April 1977:
Blir rederiet reservefartøy når "Fjordprinsessen" blir levert fra Westermoen Alta.
1. juni 1977:
Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Tonnes.
12. juli 1977:
Utleid til Helgeland Trafikkselskap. Satt i rute Sandnessjøen - Træna.

21. juli 1977:
Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Tonnes. Tilbake til Tromsø i løpet av august måned.
15. desember 1977:
Utleid til Helgeland Trafikkselskap. Satt i rute Sandnessjøen - Træna. Tilbake til Tromsø i slutten av januar 1978.
23. mai 1978:
Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Tonnes. Tilbake til Tromsø i 29. juni.
1. oktober 1978:
Satt i prøverute Tromsø - Finnsnes - Harstad pga "Westjet"s stadige avbrudd. 
1. februar 1979:
Lagt i opplag som reserve.
25. juni 1979:

Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Nesna. Tilbake til Tromsø i 24. juni.
5. desember 1979:
Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Nesna. Tilbake til Tromsø i 14. desember.
9. april 1980:
Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Nesna. Tilbake til Tromsø i 7. juni.

12. september 1980:
Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Sandnessjøen. Tilbake til Tromsø i 13.oktober.
29. september 1980:
Utsatt for hærverk ved kai i Bodø, store skader i maskinrommet hvor tavler, reeler og ledninger har fått gjennomgå.
1. april 1981:
Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad

11. juli 1981:
Lagt i opplag som reserve.
22. juli 1981:

Utleid til Helgeland Trafikkselskap. Satt i rute Sandnessjøen - Træna og Sandnessjøen - Mosjøen. Tilbake til Tromsø i 29. august.
11. juni 1983:
Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Gildeskål . Tilbake til Tromsø i 14. juni.
16. juni 1984:

Utleid til Ofoten Dampskipsselskap, Narvik. Satt i rute Narvik - Svolvær.
April 1986:
Innleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest for ruten Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene.
Oktober 1986:
Omdøpt til "Fjordkongen II"
29. juli 1987:
Solgt til Paal Wilson, Bergen/I.PG Passenger Liners, Oslo. Seiler til Haugesund, blir løftet på land ved Moksheim. Ombygging av Skips- og Anleggsservice. Senere s
att i rutefart på Antigua.
September 1988:
Overført til Leeward Marine LTD, St Johns, Antigua.
Omdøpt "Carib Link". 
Februar 1989:
Solgt til Nevi Corporate A/S, Fyllingsdalen (IPG Passenger Liners A/S,
Oslo). Registrert i NIS. Kallesignal: LCVR
April 1989:
Tilbake i Norge, lagt i opplag for salg i Bergen.
Høsten 1989:
I opplag ved Moksheim i Karmsundet.
26. juni 1990:
Solgt til Simon Møkster Rederi, Stavanger. Omdøpt "Strilbris". 
Satt i rute Oslo - Arendal fra 13. juli 
sammen med "Veslestril".
5. august 1990:
Sesongen over. Blir fra 8.august leid ut til Stavangerske AS, Stavanger. Satt i rute Stavanger - Haugesund sammen med "Veslestril". Senere lagt i opplag i Stavanger.
29. juni 1991:
Satt i rute Oslo - Arendal.
September 1993:
Overført til Simon Møkster Shipping, Stavanger.
1.august 1997:
Solgt til Naviera Cubana Caribena, Panama og omdøpt "Islamar". 
Forlater Norge 10. september

1. november 2009:
Solgt til Novaexim SL, Spania/Panama.
Omdøpt: "Hontanas". 
2018:
​Omdøpt "Bio Oceano I"

​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker