HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordkongen

Kallesignal: LDKF - IMO 9011545 - Hjemmehavn: ​Tromsø
Siste rederi i Norge: Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø
Siste status: Siste AIS-track fra Suez (14.august 2017)
Loa: 36,2 m
Br: 10,5 m
Dr: 2,15 m
BRT: 410 | NT: 144 
Passasjerer: 320
Fart: 50 knop
Verft: Eikefjord Marine (12/219)
​DNV +1A1, R90, Light Craft, E0 F, LC
Motor: 2 x Deutz MWM TBD604BV16 
BHP pr motor: 2174 | KW: 1600
Fremdrift: Vannjet
Skrog: GRP
Picture
Foto: Christian Breines, ved kai Tromsø (juni 1993)
Picture
Foto: Bård Hustad, ved kai i Tromsø (juni 1994)
Picture
Foto: Bård Hustad, i Tromsøysundet (april 1996)
29. november 1990:
Levert fra Eikefjord Marine AS (12/219) til Troms Fylkes Dampskipselskap, Tromsø. Loa 36,2 m, br 10,5 m og sertifisert 320 passasjerer med fart på 46 knop. Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad.
11. august 1994:
Omdøpt "Fjordkongen II", lagt i opplag for salg. Solgt til Spalato Tours, Kroatia. Representanter fra rederiet var kommet til Tromsø for å ta båten til Balkan. Men pga krigen som pågikk, klarte ikke kjøpere å finansiere kjøpet. "Fjordkongen II" lagt i opplag for salg samt rederiets reservefartøy.
Mai 1995:
Blir skip nr 2 i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad.
August 1995:
Lagt i opplag for salg/reserve i Tromsø.
18. januar 2000:
Motorstopp ved Leiknesodden i sørgående rute til Harstad. "Fjorddronningen" kommer i nordgående, sløyfer Finnsnes for å assistere "Fjordkongen II"
25. februar 2005:
Solgt til Alrazi AS (M. Rashad), Jeddah (Saudi-Arabia). Omdøpt: "Alnafatha".
20. november 2006:

Solgt til United Co. for Marine Lines, Alexandria/Hurghada (Egypt).
Omdøpt: "Red Sea Jet"
 
​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker