HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordkongen

Kallesignal: LHJQ - IMO 9110418 - Hjemmehavn: ​Tromsø
Siste rederi i Norge: Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø
Status pr 2023: i rute Bodrum (Tyrkia) - Kos (Hellas)
Loa: 40 m
Br: 10,1 m
Dr: 1,6 m
BRT: 517 | NT: 166 
Passasjerer: 302
Fart: 34 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1619)
​NSC
Motor: 2 X MTU16V396TE74L
BHP pr motor: 2717 | KW: 2000
Fremdrift: Vannjet
Skrog: Aluminium
Picture
31. august 1994:
Levert fra Kværner Fjellstrand, Omastrand til Troms Fylkes Dampskipselskap, Lengde 40 m, br 10,1 m og en fart på 33 knop. Sertifisert for 302 passasjerer. (Egentlig eksport til Kina, da salget uteble ble fartøyet solgt til TFDS. Blir noe ombygget og tilpasset for fart i Nordnorge før overlevering). Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad.
5. januar 2005:
Omdøpt "Tromsprinsen".
Februar 2005:
Lagt i opplag for salg i Tromsø.
7. oktober 2005:
Solgt til  Yesil Marmaris Lines, Marmaris (Tyrkia). Omdøpt: "Akcakoca". Noe ombygd og tilpasset for fart i Tyrkia. Ombygget ved Fjellstrand, Omastrand. 1. mars 2006:
​Satt i rute Bodrum (Tyrkia) - Kos (Hellas)
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker