HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordkongen

Kallesignal: LNES - IMO 9328998 - Hjemmehavn: ​Tromsø
Siste rederi i Norge: Hurtigruten ASA
Status pr 2023: Siste ais-track fra 1. september (Sør Korea)
Loa: 43,6 m
Br: 11,2 m
Dr: 1,9 m
BRT: 787 | NT: 243 
Passasjerer: 350
Fart: 36,5 knop
Verft: Fjellstrand (1672)
+1A1 HSLC Passenger R3 NOR E0
Motor: 4 x MTU12V4000M70
BHP pr motor: 1750 | KW: 1305
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Hammerfest (20. juni 2005)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Harstad (15. juni 2008)
Picture
Foto: Kåre Haga, på Solbergfjorden (7. mai 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Harstad (9. juni 2010)
28. februar 2005:
Levert fra Fjellstrand AS (1672) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 43,6 m, br: 11,2 m og sertifisert for 350 passasjerer og en servicefart på 35 knop. Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik.
September 2007:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik.
Januar 2010:
Drift overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest. Fortsetter i samme rute.
3.mai 2011:
Tas ut av rute og blir erstattet med "Kistefjell", legges i opplag i Tromsø.
6. mai 2011:
Tilbake i rute for "Kistefjell". Legges senere i opplag.
Juni 2011:
Verkstedsopphold Marhaug, Svolvær. Senere lagt i opplag i Svolvær.
Juni 2012:
Lagt i opplag i Eidkjosen utenfor Tromsø.
Januar 2014:
Solgt til Sør - Korea, sendt til Marhaug, Svolvær for reprasjoner, vedlikehold og bytting av seter. Seiler til Bergen 15. mars 2014 i påvente på å bli sendt til Sør-Korea.
29. mars 2014:
Løftet ombord i tungløftskipet "Gloria" i Bergen Havn sammen med sin søster "Fjorddronningen" og starter den over 50 dager lange reisen til Sør Korea. Nytt navn: Korea King. Og skal samseile med søsteren, men ikke samme eiere.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker