HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordlys

Kallesignal: LLVB - IMO 9266434 - Hjemmehavn: ​Stavanger
Dagens rederi: Torghatten Midt, Trondheim
Status pr 2023: Dyrøy - Øyrekken
Loa: 25,7 m
Br: 9 m
De: 3,35 m
BRT: 142 | NT: 43
Passasjerer: 60 | Last: 8 biler
Fart: 25 knop (28 knop maks)
Verft: Oma Båtbyggeri (517)
NMD
Motor: 2 x MTU 12V 183 TE72
BHP pr motor: 818 | KW: 610
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Aluminium ​​
Picture
Foto: Kåre Haga, ankom Lauvik (30. juni 2002)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Bratteli (26. juli 2002)
Picture
Foto: Bård Hustad, Lauvik (juli 2002)
element_settings.Image_30621876.default
Foto: Kåre Haga, på Heng (9. juli 2005)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Jåttavågen (26. juni 2006)
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (mellom 2007 og 2010)
Picture
Foto: Ola Johannesen, hos Oma Slipp (10. august 2009)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Florø (12. september 2013)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Florø (8. juni 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Norddyrøy (30. juni 2018)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ved Dyrøy (28. august 2020)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ved Dyrøya (5. mai 2022)
21. juni 2002:
Levert fra Oma Båtbyggeri (517) til Lysefjord KS, Stavanger (Stavangerske 60 % og Rødne Trafikk 40 %). Operatør er Rødne Trafikk for ruten Stavanger - Lysebotn - Lauvik og Stavanger - Firsterøyane - Judaberg. Sertifisert for 60 passasjerer og 8 biler.
27. april 2007:
​
Solgt til Fjord1 Fylkesbåtane, Florø og satt inn i lokalruter med base i Florø. 
21. mai 2007:
Omdøpt "Vetlefjord". 
Hjemmehavn: Florø.
13. August 2010:
Grunnstøtte ved Tansøy utenfor Florø med 5 passasjerer, mannskap på 3 og en bil med henger ombord. Senere slept av grunn ved hjelp av redningsskøyta og buksert til Florø. Årsaken viser seg å være teknisk svikt.
25. april 2012:
Drift og eierskap overført til Fjord1 AS, Florø
17. oktober 2012:
Drift overført til Boreal Transport, Region Helgelandske. Innleid for rute Solfjellsjøen -  Vandve - Dønna - Nesna for "Dønna".
12. november 2012:
Tilbakelevert, drift overført til Fjord1.
1. mai 2013:
Satt i
Kystvegekspressen Florø - Villevik - Smørhamn - Hennøystranda - Leirgulen - Måløy.
1. juni 2013:
Lagt i opplag som reserve.

2. desember 2015:
Drift overført til FosenNamsos Sjø, Trondheim. 
Satt i rute 820 Dyrøy-øyrekken i Frøya kommune
11. februar 2016:
Solgt til FosenNamsos Sjø, Trondheim. Satt i rute 820 Dyrøy-øyrekken i Frøya kommune. 
1. mars 2022:
Drift og eierskap overført til Torghatten Midt, Trondheim.
2. oktober 2023:
Tilløp til brann ombord, kommer seg til kai på Frøya. Til Oma Slipp for reparasjoner og oppgradering for klargjøring til nytt anbud i samme rute.





Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker