HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordprinsessen

Kallesignal: LERL - IMO 7608693 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi i Norge: Troms Fylkesdampskipsselskap
Siste status:
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: 1,2 m | De: 2,51 m
BRT: 183 | NT: 66
Passasjerer: 167
Fart: 28 knop
Verft: Westermoen, Alta (49)
​NSC
Motor: 2 x MTU 12V493 TY70
BHP pr motor: 1100 | KW: 820 | RPM: 1400
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, ved kai i Tromsø (April 1996)
31. mars 1977:
Levert fra Westermoen, Alta til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 26,67 m, br: 9.02 m og sertifisert for 167 passasjerer og en servicefart på 28 knop. Satt inn i rute Tromsø - Vikra
n - Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Finnkroken - Vannvåg - Arnøyhamn - Skjervøy.
14. mars 1978:
Satt i rute Tromsø - Harstad - Bodø for "Westjet". Tilbake i egen rute 22. mars. 
21. april 1978:
Satt i rute Tromsø - Harstad - Bodø for "Westjet". Tilbake i egen rute 15.mai.​
1983:
Nye motorer: 2 x MU 12V396 TB63, BHP: 2660, KW: 1958. Marsj fart: 26 knop. 
1986:
Tatt ut av rute, rederiets reserveskip. Leid ut til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest.
1988:
Utleid til Salten Dampskipsselskap, Bodø for rute Bodø - Sandnessjøen i reserve for "Helgelandsekspressen".
Februar 1994:
Satt i rute Harstad - Bjørkøystedene og Harstad - Dyrøystedene.
August 1995:
Lagt i opplag i Tromsø.

9. april 1997:
Solgt via JXL-Shipping, Billingstad. Lagt i opplag i Bodø.
6. juli 1998:
Seilt til Antwerpen og videre sendt til Thailand.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker