HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordsol

Kallesignal: JXGI - IMO 8521282 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Bergen Nordhordland Rutelag
Status:Siste ais-track 21. desember 2014
Loa: 29,4 m
Br: 9 m
Dr: 2,2 m
BRT: 250 | NT: 86
Passasjerer: 190
Fart: 30 knop
Verft: Westamarin, Mandal (91)
​NSC
Motor: 2 x MTU12V96TB83
BHP pr motor: 1560 | KW: 1148
Fremdrift: Propell (Servogear VD790B)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, Stavanger (1986)
Picture
Foto: Jan B (fra Harald Oanes samling), ved Stavanger (mars 1991)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Nesheim (1997)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Talgje (1999)
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Tau (juli 2002)
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Svolvær (juli 2004)
28. juni 1986:
Levert fra Westamarin, Mandal (91) til Stavangerske, Stavanger. Loa 29,4 m, br 9 m og sertifisert for 190 passasjerer. Satt i rute Stavanger - Hjelmeland - Jelsa - Erfjord.
1. januar 1991:
Drift og eierskap overført til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Satt i rute Stavanger - Sauda.
12. mars 1991:

Omdøpt: "Ryfylke".
12. mai 1991:
Leid ut til Rønne, Danmark. Midlertidig navn "Farten I". Satt inn i mellom Rønne - Simrishamn - Allinge.
4. juli 1991:
Tilbakelevert. 
Omdøpt: "Ryfylke".
31. desember 1991:
Drift og eierskap overført til Stavanger Westamarin As, Stavanger.
26. juni 1992:
Drift overført til Simon Møkster As, Stavanger. Satt i rute Oslo - Arendal.
10. august 1992:
Tilbakelevert.
17. januar 1993:
Satt i rute Stavanger - Furuneset.
13. april 1993:
Lagt i opplag.
1. april 1994:
Satt i rute Stavanger - Eik.
6. januar 2000:
Drift overført Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Satt i rute Bergen - Ølen.
21. februar 2000:
Tilbakelevert. Lagt i opplag.
1. juni 2000:
Satt i trafikk Stavanger - Jelsa og Stavanger - Jørpeland.
1. januar 2002:
Drift overført til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Satt i rute Stavanger - Sandeid, Stavanger - Sand, Stavanger - Furuneset og Stavanger - Jørpeland.

21. mars 2002:
Tilbakelevert, lagt i opplag for salg.
25. mars 2002:
Solgt til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik og omdøpt: "Tjeldøy". Satt inn i rute Narvik - Svolvær.
24. juni 2004:
Satt i rute Bodø - Svolvær.
28. august 2004:
Lagt i opplag for salg.
16. februar 2005:
Solgt til Bergen Nordhordland Rutelag,  Bergen. Omdøpt: "Kyst Express", satt i rute Kleppstø - Bergen, mest som reservefartøy.
4. juli 2005:
I opplag ved Kleppestø.
9. mai 2008:
Solgt til Proteus Shipping Company, Thessaloniki (Hellas). Omdøpt: 
"Apomande Jet"
Satt i rute mellom Port Gentil og Libreville, seiler under navnet 
 ​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker