HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordsol

Kallesignal: LDWB ​- IMO 9014494 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Torghatten Nord, Tromsø
Status: 
Loa: 25,96 m
Br: 8,3 m
Dr: 2,3 m
BRT: 236 | NT: 82
Passasjerer: 150
Fart: 32 knop (37 knop maks)
Verft: Båtservice Mandal (4)
​DNV +1A1, R15, Light Craft, E0
Motor: 2 x MTU12v396TE84 
BHP pr motor: 2038 | KW: 1500
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Alumunium
Picture
Foto: Jan B (fra Harald Oanes samling) Stavanger (april 1991)
Picture
Foto: Kåre Haga, dåpsdagen (april 1991)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Sjernarøy (1991)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Sølyst (1991)
Picture
Foto: Bård Hustad, Nedstrand (juli 2002)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Svartisen (2007)
Picture
Foto: Bård Hustad, forhaling Bodø havn (juli 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Tromsø (8. juni 2010)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Skjervøy (9. juni 2010)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Svolvær (26. mai 2015)
20. april 1991:
Levert fra Båtservice Holding AS, Mandal til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Loa: 25,96 m, br: 8.3 og sertifisert for 150 passasjerer med en servicefart 32 knop.
1. mai 1991:
Satt i rute Stavanger - Jelsa, Stavanger - Jørpeland.
1997:
Forlenget, ny loa: 29 m, mannskapslugarer fjernet, nytt passasjerantall: 175. Ny BRT: 244 | NT: 73
1. juni 2000:
Satt i rute Stavanger - Sandeid.
15. mars 2002:
Solgt til Ofoten og Vestraalens Dampskipselskap, Narvik. Omdøpt: "Nordfolda". Antall passasjerer redusert til 171. Satt i rute Bodø - Væran.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik.
​
September 2007:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik.
5. januar 2009:
Drift og eierskap overført/solgt til Torghatten Nord, Tromsø.
19. mai 2012:
I rute for "Fjordprinsessen" i rute Tromsø - Skjervøy og Tromsø - Vikran - Tennskjær - Lysnes.
2. november 2015:
Like etter avgang Bliksvær får fartøy en "nose down" i høy sjø og to av styrhusvinduene blir slått inn og sjø fosser inn. Ingen av mannskapene eller de to passasjerene blir skadet. "Salten", "Ofoten" og RS "Ruth Opsahl" var på stedet etter ca en halvtime og får slept havaristen til Bodø.
April 2016: 
Lagt i opplag for salg. 
9. juni 2016:
Solgt til Dulphin Industrial and Marine Services LTD, Gibraltar. Ble liggende lenge i Haugesund i påvente at salget skulle gå gjennom.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker