HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjørtoft

Kallesignal: LAEU - IMO 8820250 - Hjemmehavn: Ålesund​
Siste rederi i Norge:  Fjord1 MRF, Molde
Status pr 2023: Hvalsafari på Island
Loa: 26,5 m
Br: 7,7 m
Dr: 1 m | De: 2,8 m
BRT: 152 | NT: 61
Passasjerer: 120
Fart: 26 knop
Verft: Brødrene Aa (196)
​NSC
Motor: 2 x MWM604BV8
BHP pr motor: 1142 | KW: 
Fremdrift: Vannjet
Skrog: GRP
Picture
Foto: Bård Hustad, Ålesund (mai 1991)
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Molde (juli 2006)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Ålesund (15. juni 2007)
19. september 1988:
Levert fra Brødrene Aa (196), Hyen til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde. Loa: 26,5 m, br 7,7 m og sertifisert for 120 passasjerer med en servicefart 26 knop. Satt i rute Ålesund - Nordøyane - Molde.
9. mai 2001:
Drift og eierskap overført til Fjord1 MRF, Molde.
2004:

Nytt maskineri, 2 x Deutz TBD 620, BHP: 1362, KW: 1050.
31. desember 2008:
Lagt i opplag for salg i Molde.
21. april 2009:
Solgt til Mobico Shipping, Tønberg. 
20. november 2009:
Solgt til Twin Island Ferries, Antigua og Barbuda, ikke direkte omdøpt men nytt navn 
"Fjortoft".
Desember 2012:
Omdøpt: "Codrington Arrow".

2016:
Solgt til Elding Whale Watching, Reykjavik (Island). Omdøpt: "Hólmasól"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker