HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fløyfjell

Kallesignal: LNGB - IMO 9563172 - Hjemmehavn: Hammerfest
Siste rederi i Norge: Boreal Sjø, Hammerfest
Status pr 2023: I rute utfra Zadar (Kroatia)
Loa: 35,3 m
Br: 10,9 m
Dr: 1,2 m
BRT: 329 | NT: 118
Passasjerer: 250
Fart: 32 knop
Verft: Båtservice Mandal (86)
Skrog: Tuco Composites Aps, Faaborg (Dan)
Motor: 2 x MTU 2000 V12M72
BHP pr motor: 1448 | KW: 1080
Fremdrift: Propell
Skrog: Carbon
Picture
Foto: Ola Johannesen, i Karmsundet (10. april 2011)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Finnsnes (7. mars 2013)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Tromsø (24. juni 2016)
Picture
Foto: Ola Johannesen, opplag i Hammerfest (12. februar 2020)
7. juli 2010:
Båtservice Mandal (86) til Veolia Transport Nord, Hammerfest. Pga skadene søsterskipet "Sollifjell" fikk på jomfruturen har "Fløyfjell" fått seilingsforbud.
6. april 2011:
Levert til Veolia Transport Nord, Hammerfest. Setter kursen nordover til Tromsø 10. april sammen med søsteren "Kistefjell"
16. april 2011:
Lagt i opplag i Hammerfest, til kaiene på ruten er klare.
3. mai 2011:
Satt i  rute Tromsø - Harstad.

Mai 2011:
Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest.
22. desember 2011:
Seilingsforbud fra Sjøfartsdirektoratet etter funn av sprekkdannelser i skroget. Til Hamek, Harstad.
12. januar 2012:
Tilbake i rute.
16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.
22. mars 2018​:
Sammenstøt med et større isflak i rute fra Tromsø til Finnsnes, får en liten skade i skroget. Ingen personskader på noen av de 40 passasjerene ombord.
12. november 2019:
Tok inn vann ved Rya på tur til Harstad. Ikke noe større dramatikk, men blir eskortert inn tilbake kai i Tromsø av RS "Skomvær" og RS "Gideon".
31. desember 2019:

Lagt i opplag i Tromsø.
8. januar 2020:
Lagt i opplag for salg i Hammerfest.
23. august 2020:
Til Hamek, Harstad for verkstedopphold.
21. september 2020:
Lagt i opplag i Hammerfest for salg. 
19. juli 2021:
Til Hamek, Harstad for tilsyn og verkstedopphold i forbindelse salg. 
30. juli 2021:
Solgt til 
U.T.O. Kapetan Luka, (Kroatia). Seiler til Kristiansand for videretransport til Kroatia (16. september 2021).
17. oktober 2021:
Omdøpt: "Krilo"

7. november 2021:
Drift (og muligens eierskap) overført til G&V Line Ladera D.O.O, Zadar (Kroatia). Omdøpt: "Andela". Satt i rute Zadar - Mali - Veli - Mala Rava - Rava.
​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker