HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fosningen

Kallesignal: LEAQ - IMO 9018816 - Hjemmehavn: ​Trondheim
Siste rederi i Norge: Fjordcharter Norway AS, Haus
Status:
Loa: 22,5 m
Br: 7,62 m
Dr: 1,1 m | De: 3,15 m
BRT: 141 | NT: 56
Passasjerer: 96
Fart: 30 knop
Verft: Lindstøl Skips & Båtbyggeri (298)
​DNV +1A1, R5, Light Craft,Pax Cata, E0
Motor: 2 x MTU12V 183TE-92 
BHP pr motor: 914 | KW: 673 
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Vanvikan (usikkert årstall)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Trondheim (9. juni 2007)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Trondheim (11. september 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Flåm (15. juni 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, under Askøybroen (4. juni 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Århus (28. august 2016)
12. juni 1991:
Levert fra Lindstøl Skips & Båtbyggeri, Risør (298) til Fosen Trafikkselskap, Trondheim. Loa: 22,5 m, br: 7,62 m og sertifisert for 96 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i rute Trondheim - Vanvikan.
Mars 2008:
Lagt i opplag.
​
17. september 2008:
Drift og eierskap overført til FosenNamsos Sjø AS, Trondheim.
23. oktober 2008:
Solgt til Fjordcharter Norway AS, Haus. Omdøpt: "Sogneprins". Hjemmehavn: Florø.
1. april 2016:
Solgt til Samsø-Aarhus Ekspressen AS, Brundby (Danmark). Omdøpt: "Samsø Expressen". Satt i rute Sælvig - Århus.
3. mai 2016:
Omdøpt: "Issehoved"
24. oktober 2016:
Lagt i opplag.
4. juli 2017:
Solgt til Faaborg Værft AS, Faabord (Danmark). 
14. februar 2018:
Solgt til Marcore Shipping ApS, Svendborg (Danmark). 
22. mai 2018:
Satt i rute Torshavn - Nolsoy og Torshavn - Gamlarætt - Hestur.
29. juni 2018:
Satt i rute Sælvig - Århus.
22. juli 2018:
Lagt i opplag.
20. juni 2019:
​Omdøpt: "Lea Elisabeth"
17. juli 2020:
Satt i rute Helsingør - København.
31. august 2020:
Lagt i opplag.


Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker