HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Grip

Kallesignal: LLDE - IMO 9224269 - Hjemmehavn: Molde
Siste rederi i Norge: Fjord1 MRF, Molde
Status: Siste ais-track fra 30.03.23 som "Kometa"
Loa: 29,2 m
Br: 9 m
Dr: m | De: 3,28 m
BRT: 217 | NT: 66
Passasjerer: 150
Fart: 33,5 knop
Verft: Kværner Fjellstrand AS (1657)
​1A1 HSLC R3 Crew E0
Motor: 2 x Deutz MWM
BHP pr motor: 1563 | KW: 1165
Fremdrift: Vannjet
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Molde (usikkert årstall)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Molde (12. juni 2007)
7. juni 2000:
Levert fra Kværner Fjellstrand AS, Omastrand (1657) til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde. Loa: 29,2 m, br: 9 m og sertifisert for 150 passasjerer. Satt i rute Molde - Helland - Vikebukt.
8. mai 2007:
Drift og eierskap overført til Fjord1 MRF, Molde.

31. desember 2008:
Tatt ut av rute, lagt i opplag i Molde.
30. januar 2009:
Solgt til Polarus AS, Bergen. Omdøpt "Polar Baikal". Ombygd ved Båtservice Verft, Mandal. Tilpasset til 70 passasjerer og mannskapslugarer, fart: 27 knop. Skal transportere oljearbeidere fra landbaser til plattformer på den russiske stillehavskysten. Det er en fem årskontrakt som varer fra mai til oktober når farvannet er isfri.
Reghamn: Kholmsk.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker