HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Haugesund

Kallesignal: LMMW - IMO 7369211 - Hjemmehavn: Haugesund
Siste rederi i Norge: Hardanger Sunnhordlanske, Bergen
Status: Satt på land i Brisbane (Australia) 2010.
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: 2,6 m
BRT: 206 | NT: 115
Passasjerer: 94
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (35)
​​
Motor: 2 x MTU 12V493TY60
BHP pr motor: 1350 | KW: 1008
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Utstira (juni 1977)
26. november 1973:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (35) til Haugesund Dampskipsselskap, Haugesund. Loa: 26,67 m, br: 9,02 m og sertifisert for 94 passasjerer med en fart på 25 knop. Satt inn i ytreleden rute fra Haugesund via Bømlo og Austevoll til Bergen,
29. mai 1975:
Satt i rute Haugesund - Bømlo - Austevoll - Bergen og Haugesund - Utsira.
2. oktober 1979:
Satt i rute Haugesund - Bømlo - Austevoll - Bergen.

1. mai 1980:
Solgt til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. Omdøpt: "Tjelden". Fortsatt i samme rute.
1982:
Satt i rute Bergen - Os - Kvinnherad.

1988:
Motorbyttet, til nye MTUer.
Oktober 1989:
Solgt til Rederi AB Bohus Line, Nuku'alofa (Tonga). omdøpt: "Lulu Thai"
1992:

Solgt til Sealark Shipping, Papua New Guinea og omdøpt: "Sealark"
1999:

Solgt til David & John Whiteley i Sydney (Australia) og omdøpt: "Millenium Star"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker