HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Haugesund

Kallesignal: LJSC - IMO 8012140 - Hjemmehavn: Haugesund
Siste rederi i Norge: Det Stavangerske Dampskipsselskap
Status: Observert som "Jelena" (Shipspotting)
Loa: 26,7 m
Br: 9,01 m
Dr: 2,61 m
BRT: 226 | NT: 150 
Passasjerer: 181
Fart: 26 knop
Verft: Westamarin Alta (78)
​NSC
Motor: 2 x Deutz SBA16M816 
BHP pr motor: 1120 | KW: 825 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (ukjent årstall)
6. april 1981:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Alta (78)til Haugesund Dampskipsselskap, Haugesund. Loa: 26,7 m, br: 9,02 m og sertifisert for 181 passasjerer med en fart på 26 knop. Satt i rute Haugesund - Stavanger. 
7. august 1984:
Solgt til Det Stavangerske Dampskipsseslskap, Stavanger. Fortsetter i samme rute.
1. januar 1990:
Drift overført til Flaggruten ANS, Stavanger. 
8. august 1990:
Solgt til Alimar Srl, Genova (Italia), omdøpt "Marexpress" 

Mai 2018:
Solgt til Vujicic, Budva (Montenegro). Omdøpt: "Jelena"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker