HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Heilhorn

Kallesignal: JXOS  - IMO 8610655 - Hjemmehavn: ​Brønnøysund
Siste rederi i Norge: Trygve Tønnesen, Bergen
Siste status: Observert i Nigeria (2006)
Loa: 25,5 m
Br: 7,5 m
Dr: 1,15 m | De: 1,15
BRT: 116 | NT: 46 
Passasjerer: 49 | Last: 3 biler (12 tonn gods)
Fart: 30 knop
Verft: Brødrene Aa (187)
​NSC
Motor: 2 x MWM TBD604BV12
BHP pr motor: 1740 | KW: 1281
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa) 
Skrog: Sandwich 
Picture
Foto: Bård Hustad, Bindalseidet (juli 1996)
13. april 1987:
Levert fra Brødrene Aa (187), Hyen til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Loa: 25,5 m, br: 7,5 m og sertifisert for 49 passasjerer og 3 biler med en fart på 30 knop. Satt i rute Terråk - Bindalseidet - Harangsfjorden - Skottnes​.
13. juli 1987:
Satt i prøverute Terråk - Brønnøysund, i tillegg til rute på Bindalsfjorden.
23. august 1987:
Prøveruten over, kun i rute Terråk - Bindalseidet.
10. januar 1988:
I dårlig vær skadet fartøyet baugen i sammenstøt med bølge i rute fra Berg til Bindal. Fartøyet var satt inn pga sambandet Vennesund - Holm var midlertidig stengt. Betydelig trykkskader innvendig. Seiler dagen etter for egen maskin til Moen Slip for reparasjoner.
21. januar 1988:
Tilbake i rute.
21. juni 1988:
Innleid av Brønnøysund Musikkorps for tur til Honningsvåg i forbindelse med åpningen av Nordkappfestivalen. Seiler Brønnøysund - Lødingen på dag 1 og Lødingen - Honningsvåg dag 2, usikker på returen. 
25. juli 1989:
Ruten utvidet med anløp av Gaupen og Røytvoll.
6. januar 1995:
Sammenstøt med kaia i 2, 3 knop ved ankomst Øksningøy da ei fjær i scopet på vannjeten røk. Fartøyet havnet til slutt i fjæra. Ingen personskader, men en flenge i skroget på styrbord side. Seiler til Bindalseidet for inspeksjon av skadene. Skadene utbedres på slippen på Herøyholmen.
19. oktober 1998:
Lagt i opplag for salg.
2001:
Utleid til Fosen Trafikklag, Trondheim for rute Sistranda - Sula, men grunnstøter etter bare to dager. Fosen må leie inn ny båt.
20. desember 2002:
Solgt til Kaikanten AS, Haus. Omdøpt: "Kyst Express". Hjemmehavn: Bergen.
9. mai 2003:
Solgt til Trygve Tønnesen, Haus.

23. september 2003:
Omdøpt "BB Express", TC: Bilfinger Berger AG (Nigeria)
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker