HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Helgeland

Kallesignal: LIWY - IMO 9177076 - Hjemmehavn: Sandnessjøen
Siste rederi i Norge: Boreal Sjø, Hammerfest
Status: Testbåt for Volvo Penta som "Penta 40"
Loa: 37,15 m
Br: 10,61 m
Dr: 1,69 m | De: 3,8 m
BRT: 401 | NT: 126 
Passasjerer: 199 | Last: 14 tonn
Fart: 32 knop
Verft: Båtservice Mandal (16)
​Skipskontrollen, fartsområde 4
Motor: 4 x MTU 12V183TE92 
BHP pr motor: 849 | KW: 625 
Fremdrift: Propell (Servogear VD 820B)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Stokkvågen (usikkert årstall)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Nesna (20. juni 2008)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Sandnessjøen (3. juni 2010)
Picture
Foto: Kåre Haga, i rute til Nesna (8. mai 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Stokkvågen (14. juni 2010)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Leknes (22. juli 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Sandnessjøen (1. juli 2016)
28. oktober 1997:
Levert fra Båtservice Mandal, Mandal (16) til Helgeland Trafikkselskap, Sandnessjøen. Loa: 37,15 m, br: 10,61 m og sertifisert for 199 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i rute Sandnessjøen - Træna
10. juni 1999:
Drift og eierskap overført til Helgelandske AS.

13. juni 2005:
Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest.
14. januar 2008:
Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region Helgelandske, Sandnessjøen
17. september 2009:
Grunnberøring i innseilingen til Lovund med 9 passasjerer ombord. Pga springflo var det unormalt høy vannstand denne dagen og fartøyet kommer unna det hele med små skader.
13. desember 2009:
Kjørte på en stake i innseilingen til Lovund med 16 passasjerer ombord. Stor skade i baug etter sammenstøtet. Går til Lovund for egen maskin. 
22. desember 2010:
Grunnstøtte 500 meter nord for Lovund med 21 passasjerer ombord. Ingen personskader, men betydelige skader på propell og roret. 

14. juni 2011:
Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest.
8. mai 2011:
Motorbytte hos Fjellstrand AS. 4 x MTU 8V2000M72, BHP: 966, KW: 720.
August 2011:
Tilbake i rute.
1. januar 2015:
Lagt i opplag i Sandnessjøen.
1. juni 2015:
Satt i chartertrafikk i Lofoten og Vesterålen med base i Leknes.
1. september 2015:
Satt i rute Sandnessjøen - Træna.

16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.
​16. desember 2020:

Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag.
19. februar 2021:
Lagt i opplag for salg i Sandnessjøen.
​25. mars 2022:
Solgt til Volvo Penta-konsernet, Gøteborg (Sverige). Ømdøpt: "Penta 40". Benyttes til testing.​​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker