HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Helgelandsekspressen

Kallesignal: JWOR - IMO 8517413 - Hjemmehavn: ​Bodø
Siste rederi i Norge: Stavangerske
Status: I Kroatia (2013=
Loa: 27 m
Br: 9,12 m
Dr: 1,92 m | De: 2,8 m
BRT: 197 | NT: 72 
Passasjerer: 184
Fart: 33 knop
Verft: Brødrene Aa (175)
DNV +1A1, R25, Light Craft
Motor: 2 x MTU 12V396TB83
BHP pr motor: 1560 | KW: 1150 | RPM: 1940
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: GRP
Picture
Foto: Kåre Haga, i Stavanger (1996)
Picture
Foto: Kåre Haga, i opplag i Stavanger (2001)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Tau (2001)
Picture
Foto: Jan B (fra Harald Oanes samling), ved Stavanger (2001)
Picture
Bård Hustad, ved kai Stavanger (2001)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (2002)
Picture
Foto: Kåre Haga, på Høgsfjorden (uvisst årstall)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (2004)
17. juli 1985:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (175) til Saltens Dampskipsselskap, Bodø. Loa: 27 m, br: 9,12 m og sertifisert for 184 passasjerer med en fart på 33 knop. Satt i ruten Bodø - Nesna, senere helt ned til Sandnessjøen.
1990:
Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Innleid for rute Svolvær - Narvik.
April 1991:
Utleie avsluttet, tilbakelevert. Drift tilbakeført Saltens Dampskipsselskap, Bodø. Lagt i opplag som reserve.
19. september 1991:
Drift og eierskap overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik.
9. juni 1995:
Solgt til Sørlandscruise, Flekkefjord. Omdøpt: "Sørlandscruise". Satt i rute Arendal - Oslo
7. juli 1995:
Brann i eksosanlegget ved Nesodden. Alle 175 passasjerene ble evakuert ved Aker Brygge. 
11. august 1995:
Lagt i opplag.
22. april 1996:
Drift overført til Nesodden Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo. Innleid for rute Oslo - Slemmestad - Vollen.
28. juni 1996:
Tilbakelevert, drift overført til Sørlandscruise, Flekkefjord. Satt i rute Arendal - Oslo.
12. august 1996:
Lagt i opplag i Flekkefjord.
Januar 1997:
Drift overført til Rogaland Trafikkselskap. Innleid som reservefartøy. 
August 1997:
Tilbakelevert, drift overført til Sørlandscruise, Flekkefjord. Lagt i opplag i Stavanger.
19. januar 1998:
Solgt til Agder Cruise, Risør. 
9. mars 1998:
Omdøpt: 
"Risørjenta". 
Hjemmehavn: Risør.
26. juni 1998:
Satt i rute Oslo - Arendal.
10. august 1998:
Lagt i opplag.

Desember 1998:
Drift overført til Nesodden Bundefjord DS. Innleid for rute Oslo - Vollen - Slemmestad
15. februar 1999:
Tilbakelevert, drift overført Agder Cruise, Risør.
11. juni 1999:
Satt i rute Oslo - Arendal.
15. august 1999:
Lagt i opplag i Risør, senere i Stavanger.
Desember 1999:
Leid ut til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. Satt i rute Stavanger - Haugesund. 
15. januar 2001:

Solgt til Stavangerske Westamarin, Stavanger. Omdøpt "Hidle". Benyttes som reservefartøy.

1. januar 2002: 
Drift overført til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Innleid for Ryfylkebassenget til nybyggene er klar.

4. mai 2002:
Utleie avsluttet, drift tilbakeført Stavangerske Westamarin. Lagt i opplag for salg. 
25. Mai 2004:
Solgt til UTO Kapetan Luka, Krilo Jesenice (Kroatia).Omdøptt "Mala Lara". Satt i rute Split - Hvar - Korcula.
Januar 2008:
Solgt til G&V Line d.o.o, Dubrovnik (Kroatia). Omdøpt: "Melita". Satt i rute Dubrovnik - Mljet - Korcula - Lastovo.
20. desember 2013:
Drift og eierskap overført til G & V Line Ladera d.o.o, Zadar (Kroatia). Satt i rute Zadar - Sali - Zaglav.
 ​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker