HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Hertugbussen

Kallesignal:LLBX  - IMO 7321908 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
Status: Siste ais-track fra 24.10.2022 som "Komiza"
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr:  m | De: 2,61
BRT: 199 | NT: 112
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (28)
​DNV +1A2, R5, Light Craft Catamaran
Motor: 2 x MTU MB12V493TY
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Frank Einar Iversen, ankomst Trondheim (ukjent årstall)
Picture
Foto: Rober Kløven, anløp Sistranda (1994)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ankomst Simrishamn (juli 1996)
Picture
Foto: Tim Pixsson, Øresund (mars 1998)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ankomst København (mars 1998)
Picture
Foto: Tim Pixsson, avgang Dragør (1998)
8. mai 1973:
Levert til Fosen Trafikklag, Trondheim fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (28). Lengde: 26,67 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn i rute Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvær - Vadsøysund - Bogøyvær - Sula.
November 1986:
Innredningen oppgradert, nytt passasjerantall: 161.
3. mars 1992:

Ved kai Vanvikan ble det begått innbrudd ombord. Store pengesummer ble stjålet.
5. juni 1994:
Lagt i opplag for salg etter at rute Trondheim - Hitra ble lagt ned
16. april 1996:
Solgt Rederi AB Brantevik (Sverige). Omdøpt: "Bombi Bitt". Satt i rute Ystad - Rønne.
1998:
Satt i personelltrafikk i forbindelse byggingen av Øresundbroen mellom Sverige og Danmark. 

November 2000:
Solgt til SEM Maritime Company, Split (Kroatia). Omdøpt: "Komiza". Satt i rute Split - Novi - Stomorska - Milna
2018:
Solgt til Catamaran Line d.o.o, Split (Kroatia).
6. februar 2019:
Grunnstøtte like etter avgang Zirje (Kroatia) etter å ha fått tekniske problemer med ene motoren. Ble blåst mot grunnen, som følge av sterk vind. Store skader under vannlinjen men ingen personskader. Fartøy blir slept inn til verft i Sibenik. 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker