HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Hertugbussen

Kallesignal: LLBX - IMO 7321908 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
Status: Siste ais-track fra 24.10.2022 som "Komiza"
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
De: 2,61 m
BRT: 199 | NT: 112
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (28)
​DNV +1A2, R5, Light Craft Catamaran
Motor: 2 x MTU MB12V493TY 
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
8. mai 1973:
Levert til Fosen Trafikklag, Trondheim fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (28). Lengde: 26,67 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn i ruten Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvåær - Vadsøysund - Bogoyvær - Sula.
November 1986:
Innredningen oppgradert, nytt passasjerantall: 161.
16. april 1996:
Solgt Rederi AB Brantevik (Sverige). Omdøpt: "Bombi Bitt". Satt i rute Ystad - Rønne.
1998:
Satt i personelltrafikk i forbindelse byggingen av Øresundbroen mellom Sverige og Danmark. 

November 2000:
Solgt til SEM Maritime Company, Split (Kroatia). Omdøpt: "Komiza". Satt i rute Split - Novi - Stomorska - Milna
2018:
Solgt til Catamaran Line d.o.o, Split (Kroatia).
6. februar 2019:
Grunnstøtte like etter avgang Zirje (Kroatia) etter å ha fått tekniske problemer med ene motoren. Ble blåst mot grunnen, som følge av sterk vind. Store skader under vannlinjen men ingen personskader. Fartøy blir slept inn til verft i Sibenik. 

 ​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker