HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Hjørungavåg

Kallesignal: LMQP - IMO 8224444 - Hjemmehavn: Ålesund
Siste rederi i Norge: Fjord1, Molde
Status pr 2023:
Loa: 31,5 m
Br: 9,4 m
Dr: 1,85 m | De: 3,5 m
BRT: 277 | NT: 101
Passasjerer: 180
Fart: 28 knop
Verft: Fjellstrand Alum. Yachts (1559)
​NSC
Motor: 2 x MWM TBD 603-V16 4T EV
BHP pr motor: 1810 | KW: 1200
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Bård Hustad, ved kai Ålesund (1998-2001)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Ålesund (April 2003)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Hareid (15. juni 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Ålesund (18. juni 2007)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Ålesund (10. september 2007)
4. oktober 1983:
Levert fra Fjellstrand Alum. Yachts, Omastrand (1559) til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde. Loa: 31,5 m, br: 9,4 m og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 33 knop. Satt i rute Ålesund - Hareid.
31. mars 1991:
Oppgradert hos Westamarin Kristiansand AS, Vågsbygd. Nytt passasjerantall: 250. Nytt maskineri: 2 x MWM TBD 604-16V. BHP: 2285, KW: 1682. Fremdrift: Vannjet.
7. oktober 1998:
Omdøpt "Mørejarl"
November 1998:
Lagt i opplag i Ålesund som reserve.
9. mai 2001:
Drift og eierskap overført til Fjord1 MRF, Molde.
5. april 2002:
Omdøpt "Lauparen". Hjemmehavn: Molde.​
21. mai 2010:
Solgt til St.Vincent, nytt navn "Jaden Sun"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker