HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Hjørungavåg

Kallesignal: LJPE - IMO 9190030 - Hjemmehavn: Ålesund
Siste rederi i Norge: Fjord1 MRF, Molde
Status: Solgt til Shipworth Shipping Co Ltd (Russland). 2020
Loa: 35 m
Br: 10,1 m
Dr: 1,6 m | De: 3,9 m
BRT: 454 | NT: 152
Passasjerer: 300
Fart: 40 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1648)
+1A1 HSLC R3 Crew E0
Motor: 2 x MWM TBD 620 V16
BHP pr motor: 2740 | KW: 2017
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa 630 Sll)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, ved kai Hareid (1999)
Picture
Foto: Kåre Haga, i rute til Hareid (2003)
Picture
Foto: Aage Schjølberg, ved kai Ålesund (januar 2005)
Picture
Foto: Aage Schjølberg, ankomst Ålesund (februar 2005)
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Hareid (usikkert årstall)
27. november 1998:
Levert fra Kværner Fjellstrand (1648) til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde. Loa: 35 m, br: 10,1 og sertifisert for 236 passasjerer med maks fart på 40 knop. Satt inn i rute Ålesund - Hareid. 
9. mai 2001:
Drift og eierskap overført til Fjord1 MRF, Molde.
31. desember 2008:
Tatt ut av rute, lagt i opplag i Ålesund.
30. januar 2009:
Solgt til Polarus AS, Bergen, omdøpt "Polar Piltun". Ombygd ved Båtservice Verft, Mandal. Tilpasset til 70 passasjerer og mannskapslugarer. Skal transportere oljearbeidere fra landbaser til plattformer på den russiske stillehavskysten. Det er en fem årskontrakt som varer fra mai til oktober da farvannet er isfri. 
2020: 

Solgt til Shipworth Shipping Co Ltd (Russland).
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker