HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Hollendaren

Kallesignal: LGMV - IMO 9919307 - Hjemmehavn: Vadsø
Dagens rederi: Troms og Finnmark Fylkeskommune, Vadsø
Status: i MåsøyXpressen
Loa: 36,7 m
Br: 10 m
Dr: m | De: 3,58 m
BRT: 347 | NT: 104
Passasjerer: 73 | Last: 8 biler (60 tonn)
Fart: 26 knop
Verft: Brødrene Aa (303)
DNV​
Motor: 2 x MAN D2862LE738 Tier 3
BHP pr motor: 1182 | KW: 882 | RPM: 2100
Fremdrift: Propell (Servogear Ecoflow Propulsion)
Skrog: Carbon Fibre
Picture
Foto: Ola Johannesen, prøvetur til Florø (7. oktober 2021)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Florø (7. oktober 2021)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Svolvær (26. september 2022)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (28. juli 2023)
4. november 2021:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (303) til Troms og Finnmark Fylkeskommune, Vadsø. Loa: 36,7 m, br: 10 m og sertifisert for 73 passasjerer, 8 biler eller 60 tonn gods med en fart på 26 knop. Lagt i opplag i Havøysund.
30. desember 2021:
Drift overført Boreal Sjø, Hammerfest.
30. januar 2022:
Satt i rute Havøysund - Måsøy - Ingøy - Gunnarnes (Rolvsøy) - Hammerfest. Samt reserve AltafjordXpressen.
21. mars 2024:
Deltok i redningsaksjon ved Brattholmen i Altafjorden da en båt begynte å brenne. En mann ble reddet opp fra havet og ombord i Salmar sin "Anne Gro".

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker