HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Hyen

Kallesignal: LJGG - IMO 8028436 - Hjemmehavn: Måløy
Siste rederi i Norge: Roglandscruise, Sandnes
Status: Siste ais.track 28.september 2023 i Njardavik (Island)
Loa: 25,05 m
Br: 8,35 m
Dr: 1,2 m
BRT: 181 | NT: 107
Passasjerer: 156
Fart: 24 knop
Verft: Brødrene Aa (150)
​DNV+1A2,R15, Passenger Ship
Motor: 2 x MTU 12V396TC62
BHP pr motor: 1200 | KW: 895
Fremdrift: Propell
Skrog: Sandwich
Picture
Foto: Kåre Haga, Flåm (1991)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai i Stavanger (18. desember 1998)
Picture
Foto: Kåre Haga, hvalsafari Island (21. juli 2011)
13. juni 1980:
Levert av og for Brødrene Aa (150). Loa: 25.05 m, br 8.35 m og sertifisert for 156 passasjerer. Går presentasjonstur Bergen - Rysjedalsvika - Nordeide - Balestrand - Vangsnes - Leikanger.
Utleid til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane i rute Bergen - Flåm - Bergen, på høsten i reserve for "Fjordtroll" og "Fjordglytt".
11. september 1980:

Satt i rute Bergen - Nordfjord.
1. oktober 1980:
Leid til Møre og Romsdalens Fylkesbåtar, Molde. Satt i rute Ålesund - Hareid. 
1. november 1980:
Leid til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Satt i rute Bergen - Nordfjord.
20. juni 1981:
Solgt til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Måløy. Senere sertifisert for å gå i tykk is av Sjøfartsdirektoratet. Satt inn i rute Bergen - Årdalsfjorden og sommerrute Bergen - Flåm - Bergen.
9. september 1985:
Drift overfør Møre og Romsdalens Fylkesbåtar, Molde. Innleid til rute Ålesund - Hareid for et kort opphold.
29. oktober 1985:
Drift overfør Møre og Romsdalens Fylkesbåtar, Molde. Innleid til rute Ålesund - Hareid.
18. november 1980:
Tilbakelevert. 
1987:
Drift overført til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde. Innleid til rute Ålesund - Nordøyane og Ålesund - Hareid.
17. oktober 1987:
Motorstans i dårlig vær på Vågsfjorden like før anløp av Smørhamn. Ble buksert i land av RS "Hjalmar Bjørge" etter problemer med propellakslingen.
1989:
Rederiet reservefartøy.
Sommeren 1990:
Leid ut til Sørlandscruise AS for rute Kristiansand - Lyngør.
9. november 1998:
Solgt til Rogalands Cruise, Sandnes og omdøpt "Fjordingen"
4. april 1999:
Starter i turistrute på Lysefjorden.
Vinteren 2000/2001:
Opplag på Buøy, selskapet slått konkurs 5. februar 2001.
7. mars 2001:
Solgt til M-Hus EHF, Keflavik (Island). Omdøpt: "Hafsúlan". 
30. desember 2003:
Solgt til Farskip EHF, Njardarvikur (Island). Omdøpt: "Hafs
úla".
13. april 2009:

Solgt til Hvalaskodun Reykjavik EHF, Reykjavik (Island). Omdøpt "Hafsúlan".
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker