HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Jet Cat

Kallesignal: YHHV - IMO 8715077 - Hjemmehavn: Marinehamn (Finland)
Siste rederi i Norge: Flaggruten ANS, Stavanger
Status:
Loa: 38,8 m
Br: 9,4 m
Dr: m
BRT: 412 | NT: 50 
Passasjerer: 227
Fart: 40 knop
Verft: Fjellstrand Alum Yachts (1587)
​
Motor: 2 x MTU 16V396TB84 
BHP pr motor: 2461 | KW: 1836 
Fremdrift: Vannjet
Skrog: 
Picture
Foto: Tim Pixsson, kort stopp København (juni 1988)
Picture
Foto: Tim Pixsson, København (juni 1988)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (høst 1988)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (høst 1988)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ankomst Ystad (juni 1991)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ankomst Ystad (juni 1991)
14. juni 1988:
Levert fra Fjellstrand Alum Yachys, Omastrand (1587) til Oy Aw Line, Mariehamn (Finland). Loa: 38,8 m, br: 9,4 m og sertifisert for 227 passasjerer. Satt i rute Vaasa (Finland) - Umeå (Sverige)
4. september 1988:

Drift og eierskap overført til Kerala Shipping Ltd, Nassau (Bahamas).
23. september 1988:
Drift overført til Flaggruten ANS, Stavanger. Innleid for rute Bergen - Stavanger. Fortsatt registrert i Nassau. 
13. mai 1989:
Tilbakelevert. Senere utleid til Oy Aw Line, Mariehamn (Finland). Satt i rute Vaasa (Finland) - Umeå (Sverige). Drift overført til Vaasanlaivat Oy, Vaasa (Finland).
September 1989:
Lagt i opplag etter endt sesong.
1992:
Solgt til Nan Ao Coast Shipping Co (Kina). Omdøpt "Nan Ao Ming Zhu".
1994:
Omdøpt: "Heng Me"
2004:
Solgt til Cuacamarina Sevicatama, Tanjungpinang (Indoneisa). Omdøpt: "Marina Master"

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker