HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Karmsund

Kallesignal: LEMT - IMO 7209356 - Hjemmehavn: ​Haugesund
Dagens rederi: Haugesund Dampskapsselskap, Haugesund
Status pr 2023: 
Loa: 26,42 m
Br: 9 m
Dr:  m
BRT: | NT: 
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (22)

Motor: 2 x MTU 12v493
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (1973)
12. januar 1972:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (22) til Haugesund Dampskipsselskap, Haugesund. Lengde: 26,42 m bred: 9 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn mellom Haugesund - Stavanger.
Høsten 1972:
Satt inn nye spant etter mye juling på Boknafjorden.
30. september 1975:
Lagt i opplag grunnet sviktende passasjergrunnlag
Desember 1975:
Solgt til SA des Bateaux de la Cote d'Emeraude, St. Malo (Frankrike). Omdøpt "Belle De Dinard". Satt i rute St Malo - St Helier
Desember 1986:
Solgt til Emeraude Lines, St Malo. Omdøpt "Trident I"
1987:

Omdøpt "Ar Vro"
1990:

Solgt til Cie Ligerieene de Transports, Nantes (Frankrike).
1994:
Solgt til FInist'Mer, Nantes (Frankrike). Omdøpt "Armor"
Mai 2011:
Solgt til Djaanfari M & Anriffa, Mamoudzou (Frankrike). Omdøpt: "Villa de Sima).
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker