HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Kongsbussen

Kallesignal: LKPD - IMO 7321946 - Hjemmehavn: ​Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
Status: Solgt til Komorene
Loa: 26,67 m
Br: 9 m
Dr: m | De: 2,5 m
BRT: 183 | NT: 112
Passasjerer: 140
Fart: 27,5 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (27)
DNV +1A2,R5 Light Craft Catamaran
Motor: 2 x MTU MB12V493TY
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Brekstad (juni 1996)
Picture
Foto: Tim Pixsson, opplag i Skillinge (februar 2004)
Picture
Foto: Tim Pixsson, opplag i Skillinge (februar 2004)
Picture
Foto: Tim Pixsson, opplag iSkillinge (juni 2004)
Picture
Foto: Tim Pixsson, opplag i Skillinge (juni 2004)
Picture
Foto: Tim Pixsson, Norra Hammarbyhamnen i Stockholm (august 2005)
3. april 1973:
Levert til Fosen Trafikklag, Trondheim fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (27). Lengde: 26,67 m bred: 9 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt i rute Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvær - Vadsøysund - Bogøyvær - Sula.
1980:
Satt inn i rute Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvær - Vadsøysund - Bogøyvær - Sula og Skansen - Vanvikan.
28. januar 1984:
Sammenstøt med stake ved Maltsekken Lykt mellom Krakvåg og Storfosna. 

1988:
Innredning oppgradert.
1992:
Motorskifte. Motorene fra solgte "Biskopbussen".
1994:
Drift overført til PR Kystekspressen, Lagt i opplag som reserve
3. april 2003:
Solgt til Gustav Myrsten, Saltsjöbaden (Sverige). Seiler til Kvernhusvik for motoroverhaling før ferden går videre til Stockholm.
Desember 2003:
Solgt til Bornholm Line AB.
August 2004:
Bornholm Line går konkurs, solgt tilbake til Gustav Myrsten, Saltsjöbåden. Lagt i opplag i Norra Hammarbyhamnen.
13. mai 2009:
Solgt til Compagnie Comorienne de Navigation, Les Comores (Komorene) og omdøpt "Tratringa IV".
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker