HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Lygra

Kallesignal: BLEP - IMO 8101329 - Hjemmehavn: ​Bergen
Siste rederi i Norge: Bergen-Nordhordland Rutelag
Status:
Loa: 31,48 m
Br: 9,41 m
Dr: 1,85 m | De: 3,5 m
BRT: 315 | NT: 177
Passasjerer: 292
Fart: 28 knop
Verft: Fjellstrand Alum Yachts (1544)
​DNV 1A2 R45 - Ligth Craft Passanger Cat
Motor: 2 x MTU 12V396TB63
BHP pr motor: 1330 | KW: 979 | RPM: 1650
Fremdrift: Propell (Lips)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Fjellstrand, presentasjonstur (oktober 1981)
25. November 1981:
Levert fra Fjellstrand Aluminum Yachts, Omastrand (1544) til Bergen-Nordhordland Rutelag, Bergen. Satt inn i rute Bergen - Frekhaug - Knarvik
1983:
Byttet maskineri, 2 x 
MTU16V4TDM, 1780 BHP, KW 1328.
21. juli 1994:
Ny BRT: 282, NT: 106.
September 1994:
Lagt i opplag for salg. Ruten nedlagt etter Nordhordlandbroen stod ferdig.
15. mars 1995:
Solgt til Ningbo Haugang HSC (Kina) og omdøpt 
"Yong Wang"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker