HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Mayflower

Kallesignal: LIJK - IMO 7230472 - Hjemmehavn: ​Stavanger
Siste rederi i Norge: Rogaland Trafikkselskap
Status:
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: m | De: 2,62
BRT: 198 | NT: 108
Passasjerer: 124
Fart: 26 knop (355 l/t)
Verft: Westermoen Hydrofoil (26)
​Skipskontrollen
Motor: 2 x MTU 4TEV12DM
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, i rute på Ryfylke (1975)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (1980)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Ramsvik kai, Sjernarøy (juli 1990)
17. oktober 1972:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (26), Mandal til Stavangerske Westamarin, Stavanger. Loa: 26,67 m, br: 9,02 m og sertifisert for 124 passasjerer. Satt i rute Fajardo (Puerto Rico) - Charlotte Amalie (United States Virgin Islands).
September 1973:
Satt i rute Fajardo (Puerto Rico) - Virgin Gorda (British Virigin Islands).
Februar 1975:
Sendt til Stavanger via Egersund. Ombygget og nye sertifikat. Bar fjernet ombord. Nytt passasjerantall 134. Satt i rute Stavanger - Sandeid og Stavanger - Jørpeland. 
Mars 1975:

Drift overført til Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger.
30. juni 1976:
Lagt i opplag som reserve.
4. august 1977:
Drift overført til Fylkesbåtane i Sogn og Fjordane, Florø. Innleid for rute Bergen - Sogn.
25. august 1977:
Tilbakelevert, drift overført til Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger. Blir reserve for ekspressbåtene på Vestlandet hvor Samferdselsdepartementet er pådriver for et samarbeid mellom rederiene på Vestlandet.
11. oktober 1979:
Satt i rute Stavanger - Sandeid.
1. august 1982:
Satt i rute Stavanger -Sandeid og Stavanger - Tau. 
1. juli 1986:
Satt i rute Stavanger - Jelsa og Stavanger - Jørpeland.
30. april 1989:
Lagt i opplag

1. januar 1990:
Drift overført til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger.
1991:
Solgt til Ira L Smith, Tortola (British Virgin Islands)
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker