HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Namdalingen

Kallesignal: LLIN - IMO 9227936 - Hjemmehavn: Namsos
Siste rederi i Norge: FosenNamsos Sjø, Trondheim
Status pr 2023:
Loa: 27,5 m
Br: 9,3 m
Dr: 1,75 m | De: 3,21 m
BRT: 198 | NT: 67 
Passasjerer: 139
Fart: 30 knop
Verft: Lindstøl Skips & Båtbyggeri (318)
​
Motor:  2 x MTU200016V
BHP pr motor: 1405 | KW: 1050
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst Rørvik (usikkert årstall men før 2005)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Namsos (22. juni 2008)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Rørvik (1. mai 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, opplag Rørvik (3. juli 2012)
21. desember 2000:
Levert fra Lindstøl Skips & Båtbyggeri (318) til Namsos Trafikkselskap, Namsos for ruten Namsos - Rørvik. Sertifisert for 139 passasjerer og en fart på 30 knop.
17. januar 2001:
Satt i rute Namsos - Rørvik.
1. november 2001:
Sjøfartdirektoratet trakk tilbake godkjennelsen av evakueringssystem ombord. Er etter kort tid tilbake i rute.
11. oktober 2005:
Påmontert hydraulisk landgang på hekken hos Coast Innovation, Svanøy. 
17. september 2008:
Drift og eierskap overført til FosenNamsos Sjø AS, Trondheim.
10. juli 2011:
Utleid til Hamina Risteilyt Oy, Hamina (Finland). Fra 8. august: Satt i rute Hamina (Finland) - Vybord (Russland).
31. august 2011:
Lagt i opplag i Hamina (Finland) etter endt ruteproduksjon.

4. oktober 2011:
Tilbake til Namsos, lagt i opplag
11. april 2014:
Solgt til North Frisian Offshore GmbH & Co KG., Pellworm (Tyskland).
Omdøpt: "Seewind I"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker