HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Nordic II

Kallesignal: LLXB - IMO K126782 - Hjemmehavn: ​Bergen
Dagens rederi: Hurtigbåt AS, Asker
Status: Charteroppdrag stasjonert i Tønsberg
Loa: 16,2 m
Br: 6,5 m
Dr: 1,4 m | De: 2,075 m
BRT: 69 | NT: 27
Passasjerer: 76
Fart: 25 knop
Verft: Bømlo Båtutrustning (2)
DNV​
Motor: 2 x Catepillar 3406
BHP pr motor: 500 | KW: 373
Fremdrift: Propell (Michigan Wheel)
Skrog: GRP
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Bergen (usikkert årstall)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Eidfjord (6. august 2006)
14. juni 2002:
Levert fra Bømlo Båtutrustning As til Vinnes Skyssbåtservice AS, Fusa. Loa: 16.25 m, br: 6.5 m og sertifisert for 76 passasjerer. Satt i rute Odda - Norheimsund. 
30. desember 2003:
Siste tur i Indre Hardanger, Odda - Norheimsund.
16. januar 2004:
Med i søket etter overlevende etter Rocknes-forliset i Vatlestraumen.

15. mai 2007:
Solgt til Hurtigbåt AS, Asker og omdøpt: "Flybåten", satt i rute Tønsberg - Engelsviken.
29. november 2008:
Et større maskinhavari gjør at båten får et lengre driftsavbrudd. 
14. mai 2009:
Tilbake i rute Tønsberg - Engelsviken.
7. oktober 2009:
Lagt i opplag etter endt sesong.
21. november 2009:

Satt inn i rute Oppdølstranda -Sunndalsøra. 
18. mai 2010:
Satt i rute Tønsberg - Engelsviken.

November 2010:
Lagt i opplag.
18. mai 2011:
Satt i rute Husvik - Engelsviken.
20. november 2011:
Lagt i tørt opplag på Stensarmen.
7. mai 2012:
All rutevirksomhet midlertidig innstilt pga frafall av dispensasjon. 
23. juni 2012:
Satt i rute Husvik - Engelsviken.
30. september 2012:
Sesongen over, lagt i opplag/charteroppdrag.
23. juni 2013:
Satt i rute Husvik - Engelsviken.
28. september 2013:
Lagt i opplag/charteroppdrag.
20. desember 2013:
Tørt opplag på land på Stensarmen.
15. april 2014: 
Sjøsatt og klar for chartersesongen. Senere satt i rute Husvik - Bolærne
30. mai 2014:
Brann i styrbord maskinrom mens fartøyet ligger ved kai. Store skader etter brannen, men ingen personskader.
10. november 2014:
Første testturene etter brannen. Etter reparasjoner blir fartøyet lagt i opplag/charteroppdrag.
25. juni 2022:
Satt inn i sommerrute for NOAH i øyene utenfor Holmestrand.
14. august 2022:
Lagt i opplag/charteroppdrag.
25. august 2023:
Satt i rute Husvik - Færder - Arås.
27. september 2023:
Grunnstøtte ved Fulehuk. Fartøyet blir slept i land av havnebåten "Ingeborg Platou". Blir løftet på land, babord propell skadet.
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker