HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Ofoten

Kallesignal: LAFO - IMO 8708397 - Hjemmehavn: ​Narvik
Siste rederi i Norge: Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik 
Status: på land i Thailand (2011)
Loa: 37 m
Br: 9,5 m
Dr: 1,7 m | De: 3,69
BRT: 336 | NT: 108 | MDWT: 50
 Passasjerer: 196 | Last: 15 tonn gods
Fart: 44 knop
Verft: Westamarin (94)
DNV​ +1A1, R 20.Light Craft, E0
Motor: 2 x MTU 396V16TB84
BHP pr motor: 2775 | KW: 2042 | RPM: 1940
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa 63S)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Bodø (usikkert årstall mellom 1989 og 2002)
3. juni 1988:
Levert fra Westamarin, Mandal (94) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. 
Loa: 37 m, br: 9,5 m og sertifisert for 186 passasjerer med en servicefart på 40 knop. Satt inn i Lofotekspressen (Sortland - Stokmarknes - Svolvær - Narvik)
27. november 1989:
Ombygget hos Westamarin, Mandal. En svakhet i baugkonstruksjonen. Montering av trimtanker og ombygging av forskipet, da dette ble som et ausekar og fylte ofte båten med vann forut.
7. juni 1990:
I Nordlandsekspressen (Sandnessjøen - Bodø - Svolvær - Stokmarknes - Sortland)
1995:
Ruten kortet ned til Sandnessjøen - Stokmarknes.
19. februar 1997:
Omdøpt "Ofoten II"
30. juli 1997:
Solgt til JKL-Shipping, Billingstad. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Lagt i opplag i Bodø som reserve. 

Mars 2002:
Tilbakelevert til JKL-Shipping, Billingstad.
28. juni 2002:
Solgt til Thailand. Blir senere satt i rute Phuket - Phi Phi Island og Phuket - Similian Island.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker