HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Prinsen

Kallesignal: LJQC - IMO 9119359 - Hjemmehavn: Oslo
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
Status: Siste ais track mottatt 3. desember 2021
Loa: 36 m
Br: 9,6 m
Dr: 1,75 m | De: 3,7 m
BRT: 451 | NT: 150 | MDWT: 50
Passasjerer: 290
Fart: 31,5 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1645)
​DNV
Motor: 4 x MTU 12V2000M70
BHP pr motor: 1071 | KW: 788 | RPM: 2100
Fremdrift: Propell (Servogear VD 820E)
Skrog: Aluminium
Picture
25. januar 1999:
Levert fra Kværner Fjellstrand AS, Rosendal (1645) (Opprinnelig kontrahert fra Kværner Rosendal) til AS Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap AS, Oslo. Loa: 36 m, br: 9,6 og sertifisert for 290 passasjerer med en service fart 31,5 knop. Satt i rute Oslo - Nesodden.
15. juli 2009:
Solgt til Tide Sjø Senere lagt i opplag i Horten
9. september 2009:
​
Solgt til Abu Dhabi National Oil - Abu Dhabi, (De forente arabiske emirater). Omdøpt: "Nintag Umm Al Anbar UAE". Satt i rute Port Blair og Havelock - Neil (India).
2019:
Omdøpt: "Aashi 1"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker