HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Rødøyløven

Kallesignal: LIRK - IMO 9168659 - Hjemmehavn: Narvik
Siste rederi i Norge: Karmsund Kapital Ocean, Kopervik
Status: solgt til Hellas 
Loa:  24,25 m
Br: 9 m
De: 3,35 | Dr: m
BRT: 179 | NT: 71
Passasjerer: 92 | Last: 6 tonn
Fart: 25 knop
Verft: Kværner Fjellstrand/Oma Båtbyggeri
DNV +1A1, Light Craft, Passenger E0, R3
Motor: 2 x MTU12V183TE62 
BHP pr motor: 652 | KW: 480
Fremdrift: Propell
Skrog: 
Picture
Foto: Bård Hustad, ved kai (mellom 2006 og 2010)
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (etter 2010)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Bodø (29. juni 2016)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Bodø (7. april 2017)
Picture
Foto: Kåre Haga, i Stavanger (19. august 2023)
30. mai 1997:
Levert fra Kværner Fjellstrand (1643) og Oma Båtbyggeri (508) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipselskap, Narvik. Loa 24,25, br 9 m og sertifisert for 92 passasjerer. Satt i rute i Rødøybassenget, Tonnes - Gjersvikgrenda - Selsøyvik - Gjerøy - Rødøy - Sundøy - Storselsøy - Nordnesøy - Myken
​
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik.
​
September 2007:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik.
5.  januar 2009:
Solgt til Torghatten Nord, Tromsø.
21. januar 2011:
Grunnstøtte utenfor Storselsøy ved Rødøy, 1 passasjer ombord. Trekket av grunnen dagen etter og sendt til Sandnessjøen for reparasjoner.
12. desember 2019:
Solgt til Karmsund Kapital Ocean, Kopervik. Omdøpt: "Gyda".
11. oktober 2023:
Solgt til ukjent kjøper i Hellas.

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker