HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Rygerfjord

Kallesignal: LMSJ - IMO - Hjemmehavn: Stavanger
Dagens rederi: Rødne Trafikk, Sjernarøy
Status: i rute på Lysefjorden (Lauvik - Lysebotn med mellomsteder).
Loa: 20 m
Br: 7,2 m
Dr:  m | De: 2,26 m
BRT: 97 | NT: 38 
Passasjerer: 97
Fart: 38 knop
Verft: Brødrene Aa (237)
​
Motor: 2 x MAN  LE410
BHP pr motor: 1004 | KW: 749 | RPM: 2300
Fremdrift: Propell (Servogear VD 805B)
Skrog: Carbon fibre
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Stavanger (21. juni 2007)
Picture
Foto: Harald Oanes, ved kai Stavanger (22. mai 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, anløp Stavanger (9. juni 2009)
Picture
Foto: Kåre Haga, Lysefjorden (17. juli 2009)
Picture
Foto: Kåre Haga, Byfjorden Stavanger (31. juli 2011)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Stavanger (19. august 2014)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Lauvvik (21. juni 2022)
14. mai 2004:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (237) til Rødne Trafikk, Sjernarøy. Loa: 20 m, br 7,2 og sertifisert for 97 passasjerer med en marsjfart på 33 knop. Benyttes i charteroppdrag, samt Flor & Fjære i sommersesongen.
19. mars 2005:
Utleid til AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg (Svergie). Satt i testrute Lilla Bommen - Saltholmen - Vrångö. Et testprosjekt som finansieres av EU-stipend fra Cape Mare.
14. april 2005:
Tilbakelevert, utleie avsluttet.
2012:
Satt i personelltransportrute mellom Ølen og "Scarebeo 8". Tilbake til charter etterhvert.

28. februar 2024:
Satt i rute på Lysefjorden (Lauvik - Lysebotn med mellomsteder). Samseiler med "Sveio"
1. januar 2025:
Fortsetter i samme rute, men nå for Rødne Trafikk og samseiler med fergen "Trollheim"

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker