HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Salten

Kallesignal: LAEJ - IMO 8708385 -- Hjemmehavn: ​Bodø
Siste rederi i Norge: Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik 
Status: Muligens forlist (2005)
Loa: 37 m
Br: 9,5 m
Dr: 1,7 m | De: 3,67 m
BRT: 340 | NT: 109 | MDWT: 50
 Passasjerer: 196 | Last: 15 tonn gods
Fart: 44 knop
Verft: Westamarin (93)
DNV​ +1A1, R 20.Light Craft, E0
Motor: 2 x MTU 396V16TB84
BHP pr motor: 2775 | KW: 2042 | RPM: 1940
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa 63S)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (28. juni 1995)
9. mai 1988:
Levert fra Westamarin, Mandal (93) til Salten Dampskipsselskap, Bodø. Loa: 37 m, br: 9,5 m og sertifisert for 186 passasjerer med en servicefart på 40 knop. Satt inn i Lofotekspressen (Sortland - Stokmarknes - Svolvær - Narvik)
4. desember 1989:
Ombygget hos Westamarin, Mandal. En svakhet i baugkonstruksjonen. Montering av trimtanker og ombygging av forskipet, da dette ble som et ausekar og fylte ofte båten med vann forut.
7. juni 1990:
I Nordlandsekspressen (Sandnessjøen - Bodø - Svolvær - Stokmarknes - Sortland)
19. september 1991:
Drift og eierskap overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik.

1995:
Ruten kortet ned til Sandnessjøen - Stokmarknes.
19. februar 1997:
Omdøpt "Salten II"
30. juli 1997:
Solgt til JKL-Shipping, Billingstad. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik.
16. november 1997:
Grunnstøtte ved Skrova. 

Mars 2002:
Tilbakelevert til JKL-Shipping, Billingstad.
28. juni 2002:
Solgt til Thailand. Blir senere satt i rute Phuket - Phi Phi Island og Phuket - Similian Island.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker