HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Salten

Kallesignal: LMFM - IMO 9281061 - Hjemmehavn: ​Narvik
Siste rederi i Norge: Torghatten Nord, Tromsø
Status: Solgt til Adler-Schiffe, Hörnum (Tyskland) 2021
Loa: 41,3 m
Br: 11,6 m
Dr: 1,54 m m | De: 4,5 m
BRT: 539 | NT: 162
Passasjerer: 212 | Last: 12 tonn gods
Fart: 34 knop
Verft: Austal Ships (242)
​DNV 1A1 HSLC R2 (nor) Passenger EO
Motor: 2 x MTU 4000 V16 M72
BHP pr motor: 3100 | KW: 2320
Fremdrift: Vannjet (Kamewa)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Martin Grimm, ved Austal Shipyard, Australia (2003)
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst hvor? (Usikkert årstall men før 2006)
Picture
Foto: Kåre Haga, forhaling Bodø havn (13. september 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Bodø (19. juni 2008)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Sandnessjøen (6. juni 2010)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Bodø (17. februar 2011)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Svolvær (17. juni 2016)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Bodø (29. juni 2016)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved Vågaholmen (30. juni 2016)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, avgang Bodø (24. august 2017)
13. mai 2003:
Levert fra Austral Ships til Ofoten og Vesteraalen Dampskipsselskap, Narvik. L: 41.3 m B: 11.6 m og D: 4,5 m, sertifisert for 212 passasjerer. Opprinnelig navn var "Børtind" men ble ikke tillatt av Sjøfartsdirektoratet.
20. juli 2003:
Satt i Nordlandsekspressen, Bodø - Svolvær og Bodø - Sandnessjøen.
7. august 2003:
Tatt ut av rute, det ble funnet sprekkdannelser i skroget. I tørrdokk ved O Marhaug Slip og Mek Verksted, Svolvær for grundige undersøkelser. 

1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik.
​
11. september 2007:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik.
13. oktober 2008:
Grunnstøtte ved Olav Perslykta sør for Helnessund, ingen skade på passasjerer, men ble det slått hull i forpiggen framme
. Årsak vist å være oljetrykket til styremekanismen falt og mannskapet mistet styringen.
5.  januar 2009:
Solgt til Torghatten Nord, Tromsø.
1. mars 2019:
Lagt i opplag for salg i Bodø. 
24. august 2021:
Solgt til Adler-Schiffe, Hörnum (Tyskland). Omdøpt: "Adler Jet".

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker