HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Sauda

Kallesignal: LGZU - IMO 7222267 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Det Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger
Status:
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: m | De: 2,62 m
BRT: 194 | NT: 110
Passasjerer: 140
Fart: 26 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (25)
​Skipskontrollen
Motor: 2 x MTU DM 12V 4TEV
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminum
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (juni 1982)
28. juni 1972:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (25) til Det Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger. Loa: 26,67 m, br:9,02 m og sertifisert for 140 passasjerer med en fart på 26 knop. Satt i rute Stavanger - Sauda og Stavanger - Jørpeland.
1. juli 1976:
Satt i rute Stavanger - Sandeid.
1. mai 1977:
Satt i rute Stavanger - Sandeid og Stavanger - Jørpeland. 

2. januar 1979:
Satt i rute Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Jelsa og Stavanger - Vikevåg.
1. mai 1979:
Satt i rute Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Jelsa, Stavanger - Vikevåg og Stavanger - Eik.
30. juni 1986:
Lagt i opplag i Stavanger som reserveskip.
1. august 1988:
Satt i rute Stavanger - Jørpeland.

15. april 1989:
Solgt til P. Paraskevas Naftiliaki Naftiki Eteria, Piraeus (Hellas). Omdøpt: "Supercats". Satt i trafikk mellom Piraeus - Angistri - Aegina.
31. august 1993:
Omdøpt: "Keravnos"
1995:
Solgt til Agistri Island Shipping Company, Piraeus (Hellas). Satt i rute Piraeus - Ejina (Hellas).
Juni 2006:
Lagt i opplag i Mylos (Hellas).
3. juli 2008:
Omdøpt: "Athena III". ​Hjemmehavn: Panama City (Panama).

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker